16 november 2003, 13:50
|
|
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door boer_bavo
Deflatie is het onderwerp. Mijn stelling is dat deflatie geen probleem is. Zo heeft China de laatste jaren deflatie gehad, en waren er in de 19e eeuw lange periodes met deflatie (toen vooral door de goudstandaard).
Deflatie is echter een effect dat ook kan optreden tegelijkertijd met een crisis, zoals de bankencrisis in Japan, die samenviel met een eerste golf gepensioneerden. Maar deflatie is dan niet hét grote probleem, wel de crisis.
Deflatie zorgt voor sparende consumenten, en dus voor een stabielere economie.
Deflatie is trouwens eenvoudig op te lossen. Door gewoon de garantie te geven dat er geld zal bijgedrukt worden tot er geen deflatie meer is, of door de btw te verhogen.
|
Big business in China wordt echter niet in de Chinese munt gedaan. Het voorbeeld uit de 19e eeuw vind ik maar so so omdat het monetaire stelsel toen helemaal anders in elkaar zat.
De crisis is het probleem en niet de deflatie. Zeer akkoord, maar wat denk je dat er gebeurd met de omzetten als de consumenten, zoals u aangeeft, gaan sparen.
Voor mij allemaal geen probleem dat er een grote kuisoperatie komt, maar je weet evengoed als ik dat in zulke crisisperiodes vele ontevredenen zullen rondlopen, de werkelozen zonder inkomen bv.
|
Zijn er in Japan dan zoveel werklozen ?
|
|
|