Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Ik zou dus graag eens een echt antwoord krijgen: Wat vindt de PARTIJ Spirit ervan dat haar PARTIJ-afdeling van Jong-Spirit jongeren de middelen verschaft om cannabis te gebruiken en dat op die manier aanmoedigt? Je hebt al geschreven dat je als Spirit zéker geen weedgebruik aanmoedigt, ik ben dus zeer benieuwd naar de ongetwijfeld zéér consequente doortrekking van dat standpunt naar jullie jongerenafdeling toe...
|
Als voorzitter van Jong Spirit wil ik graag de nodige toelichting verstrekken. Ik geloof vooreerst dat Geert Lambert voldoende duidelijk heeft gesteld dat wij als jongerenorganisatie onafhankelijk opereren. Alle politieke jongerenorganisaties in Vlaanderen (met uitzondering van de VBJ) hebben een statutair vastgelegde onafhankelijkheid van de zogenaamde moederpartij. Wij onderhouden vanzelfsprekend uitstekende contacten met Spirit, maar bepalen zelf onze eigen standpunten en profilering. Het lijkt me dus ook weinig zinvol om met deze opmerkingen bij Spirit aan te kloppen, gezien wij geen directieven ontvangen vanuit de moederpartij.
Over de zaak zelf dan. Het is belangrijk het volledige verhaal te kennen. Waar het hier over gaat zijn de Pregotips die als campagnemiddel werd gebruikt van 2003 tot 2005. Het gaat inderdaad om filtertips, met de belangrijke eigenschap dat ieder blaadje werd bedrukt met een originele slogan die de kernboodschap van onze organisatie uitdrukte, zoals "minderheden? meerwaarde!", "vacature: president (m/v)?", "euroPa van de REGiO's", "zonder 'oto' naar Kyoto", "gratis onderwijs = gratis rijbewijs",... Dat dubbel gebruik is wel essentieel omdat het zomaar uitdelen van blanco filtertips natuurlijk weinig waarde zou hebben. We ontvingen daarom ook veel enthousiaste reacties van mensen die dit een goede manier vonden om bepaalde inhoudelijke thema's aan te kaarten. Niet-cannabisgebruiker hielden het boekje bij als een soort gadget.
Wat het 'aanmoedigen' van drugsgebruik door minderjarigen betreft, is dit toch wel zwaar overtrokken. Voor zover ik weet, werden deze Pregotips enkel onder meerderjarigen verspreid. Bovendien mag ik veronderstellen dat een potentiële cannabisgebruiker voldoende competenties heeft om zelf een stukje papier van 4 cm x 1,5 cm te knippen. Men kan bezwaarlijk zeggen dat we hiermee de "middelen" hebben verschaft om cannabis te gebruiken. Het is ook niet alsof wij met ons busje transporten vanuit Nederland verzorgden of zo. Het mag dus duidelijk zijn dat de Pregotips vooral moeten gezien worden als een ludiek actiemiddel om een legitiem politiek standpunt aan te kaarten.
Onze drugsstandpunt is vrij gelijklopend met dat van Spirit. Wij zijn voorstander van de legalisering van cannabis voor jongeren vanaf 16 jaar in plaats van een beleid dat enkel de ogen sluit voor de realiteit. Wij willen jongeren niet stimuleren om cannabis te gebruiken, maar legalisering zorgt ervoor dat het gebruik, de oorsprong en de teeltwijze van het product kan worden gecontroleerd. Cannabisgebruik kan dan beter in kaart worden gebracht en beheerst. Het zwart economisch circuit wordt opgedoekt, terwijl er hard kan worden opgetreden tegen harddrugs. Dit lijkt me een sluitende aanpak te zijn van het 'probleem'.
Politieke partijen moeten maar eens kleur bekennen. Het meest onduidelijke drugsstandpunt in dat kader is overigens
dat van Jong N-VA. Ik citeer: "Jong N-VA verzet zich uitdrukkelijk tegen een laks gedoogbeleid. Drugs mogen niet gelegaliseerd worden." Iets verderop stelt Jong N-VA evenwel: "Bezit van kleine hoeveelheden of eigen gebruik van softdrugs hoeven niet gerechtelijk vervolgd te worden." Men is dus in dezelfde tekst zowel tegen- als voorstander van een gedoogbeleid, want wat is 'gedogen' immers anders dan het niet vervolgen van een bepaald misdrijf? Wie kan, mag het mij eens uitleggen.