Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Proletariër
links-libertaire post-anarcho-marxist
pardon?

|
Ja sorry, ik kan het moeilijk anders definiëren. Indien ik er één woordje voor had, dan zou ik dat gebruiken. Ik noem mezelf niet zo om de interessante uit te gangen, maar omdat deze omschrijving benadert wat ik denk.
Als "links-libertair" ga ik uit van een zo groot mogelijke invulling van het begrip "individuele vrijheid" en "zelfontplooiing", en verdedig ik de progressief-liberale waarden, die sommige doctrinaire marxisten als valse "burgerlijke waarden" beschouwen, zoals persvrijheid, vrijheid van meningsuiting, van vergadering, van religie, ... Maar in tegenstelling tot sommige andere libertairen geloof ik niet in de prioriteit van het eigendomsrecht. Ik geloof niet in een nachtwakersstaat, maar in een basisdemocratische samenleving waar ook herverdeling van welvaart en bescherming van sociaal zwakkeren tot de kerntaken van de gemeenschap behoort. Voor de rest moet de overheid zo beperkt mogelijk zijn en volledig transparant en controleerbaar.
Ik ben een "post-anarcho-marxist" omdat ik ten eerste zwaar beïnvloed ben door het post-marxisme, te beginnen met Gramsci, maar ook de Frankfurterschool. Ik zie de theorieën van Marx als een uiterst nuttig analysekader om de geschiedenis en de huidige economische ontwikkelingen te bekijken, maar niet als een Goddelijk Schrift. Ik erken dat er veel fouten zitten in zijn theorieën, zoals de verelendelungstheorie, of de grote invloed van het hegeliaans-teleologisch-deterministisch denken (sorry, I can't help it

).
In ieder geval beschouw ik het marxisme niet als een wetenschap, maar als een ideologisch paradigma. Een zeer bruikbaar ideologisch paradigma weliswaar.
En dat "anarcho", tja, ik heb gemerkt dat anarchisten mij te marxistisch vonden, terwijl de marxisten mij vaak als een "kleinburgerlijke anarchist" hebben bestempeld.
Maar ik heb de kritiek van Bakoenin gelezen op Marx na de splitsing in 1870, en ik vind dat hij een zeer goed punt had met zijn waarschuwingen over het autoritarisme en het etatisme.
Ik wou dat ik dit allemaal iets eenvoudiger zou kunnen uitdrukken.