Discussie: Wapenwet
Los bericht bekijken
Oud 13 februari 2007, 18:01   #31
ynneb
Lokaal Raadslid

Standaard

ik zie niets pervers aan een sportschutter die op kartonnen en houten doelen schiet (die nooit de vorm hebben van een persoon !).

ik zie ook niets pervers in kinderen die "cowboy en indiaan" spelen met speelgoedwapens. Gans mijn generatie heeft dit gedaan.

Ik vind het wel pervers dat onze jeugd uren per dag doorbrengt op videogames waar het er op aan komt zoveel mogelijk levensecht voorgestelde personen om te brengen met wapens, of omver te rijden, ...

Tegen echte wapens en zelfs tegen speelgoedwapens verzet Spirit zich, maar tegen geweldadige computerspelletjes niet.

Mijn generatie (mid veertigers) hebben steeds massaal toegang gehad tot wapens : vrije verkoop toen we jong waren, verplichte legerdienst waarin we werden opgeleid met oorlogswapens (inclusief handgranaten, antitankgeschut en machinegeweren), vrij gebruik/bezit tot vorig jaar, ...

Toch is het niet deze generatie (die toch zo is blootgesteld aan verderfelijke vuurwapens) die op straat begint te schieten, die in Oostende een jongere doodsteekt voor een sigaret, die een leraar in de rug steekt, die in Berlaar recent een jongere met 27 messteken afmaakt voor wat cannabis, ...

Frequent op een gezonde manier omgaan met wapens, waarbij de veiligheid er continue ingedrild wordt, leidt dus blijkbaar niet tot probleem voor de openbare veiligheid.
Maar jongeren, die mogelijk vanuit een reeds labiele achtergrond en onder de invloed van geweldadige computerspelletjes een verkeerd wereldbeeld ontwikkelen, en dan onder druk van de steeds meer "versmachtende" maatschappij met ontelbare geboden en verboden door het lint gaan, zijn wel een probleem voor de maatschappij.

Beste Geert, geef nu toch gewoon eens toe dat Hans Van Temsche ook wel had gemoord indien hij geen legaal vuurwapen had kunnen kopen. Sinds 1933 was de vorige wapenwet van kracht zonder ernstige incidenten, tot een gek door het lint gaat ... Vergelijk met Canada waar eind vorig jaar ook een scholier begon te schieten in een school. Door de strenge wapenwet had hij geen legaal wapen, maar hij had zich zonder problemen een verzameling illegale wapens gekocht.

Wil je iets doen aan de veiligheid ? Concentreer je dan op de echte maatschappelijke problemen (enorme stress, enorme werk en prestatiedruk, wegvallen sociaal netwerk en sociale contacten, foutief wereldbeeld door films/spelletjes/...). Deze problemen zijn de oorzaak van gezinsdrama's, zinloze steekpartijen, ... en niet een wet die legaal wapenbezit toelaat.

(en als je het tegendeel beweert, geef dan deze keer eindelijk eens de herkomst van je cijfers : waar haal je ze, wie heeft deze studie uitgevoerd, waar zijn de cijfers gepubliceerd ?)
ynneb is offline