Los bericht bekijken
Oud 13 februari 2007, 18:56   #83
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Leer dan eens het verschil tussen het luchtledige gelul van die libertairen en de daadwerkelijke materialistische onderbouw van een dergelijke kapitalistische visie. Een marxist is per definitie iemand die dergelijk kleinburgerlijke luchtkastelen analyseert, ontkracht en verwerpt. Libertarisch kapitalisme is een droomwereld voor kleinburgerlijke nuttige idioten van het kapitaal (misschien eens anti-Dürhing lezen?), net zoals je dat had met religieuze of filosofische theorieën (de pest van de klassieke Duitse filosofie).
Ja maar Praetorian, drum mij toch zo niet in een hoekje. Alsof ik zou geloven dat de libertarisch-kapitalistische visie géén utopisch luchtkasteel is? Ik heb dat al verschillende malen trachten te argumenteren in discussies met Percy, Lombas en de rest, o.a. op dit subforum. Ik ben er van overtuigd dat de "volkomen concurrentie" en de "vrije markt" inhoudsloze begrippen zijn, aangezien er altijd een machtsongelijkheid bestaat en er geen evenredige toegang tot informatie bestaat. Dus kunnen de primaire voorwaarden voor hun utopische maatschappij nooit worden gerealiseerd.
Dat is mijn mening, maar daarom noem ik ze nog niet "rechts" of "de vijand". Ik ga liever met hen in discussie, en op dit subforum heb je dan ten minste geen last van rechts-conservatieven en fasco's die de discussie verbrodden.

Kijk, als het marxistische paradigma intrinsiek superieur zou zijn aan het libertaire wereldbeeld, dan is er geen enkele reden voor marxisten om het debat te schuwen, nee?

En in ieder geval, als het niet over de organisatie van de economie gaat, dan vind ik het libertarisch denken allerminst "luchtledig gelul". Vergeleken met het doctrinair-marxistisch gelul over "voorhoedes", "dictatuur van het proletariaat" of het determinisme, vind ik de libertaire theorieën over persoonlijke vrijheid en bescherming tegen machtsmisbruik van de overheid zeer interessant.

Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 13 februari 2007 om 18:59.
Dr. Strangelove is offline   Met citaat antwoorden