Los bericht bekijken
Oud 14 februari 2007, 10:09   #28
ministe van agitatie
Eur. Commissievoorzitter

ministe van agitatie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Oberst Bekijk bericht
De enige doeltreffende oplossing is een duidelijk signaal van de overheid en de samenleving dat drugs (ook softdrugs) ontoelaatbaar is
Het beleid dat men al twintig jaar voert, noemt u dus doeltreffend? Het systeem zoals het in de VS wordt toegepast met ellenlange straffen en preventie waar je je kop draait, noemt u doeltreffend?
Kijk: met al die repressie en moraliteit van de laatste twintig, dertig jaar is het probleem niet af- maar toegenomen. Dat ziet zelfs het kleinste kind. Dat beleid werkt niet, tenzij contraproductief.

Het probleem in Luik is er niet alleen één van drugverslaving maar ook van aan drugs gerelateerde problemen en misdrijven. Wat men nu probeert te doen is die eraan gerelateerde problemen wegnemen. Indien de verslaafden niet langer moeten stelen, zich prostitueren om aan geld te geraken, is een deel van de overlast voor de bevolking weg.
Indien ze propere naalden en spuiten krijgen en medische begeleiding, verhinderen we de verspreiding van bv. hepatitis C en aids. Ook belangrijk voor de samenleving, me dunkt.

Citaat:
Alsmede een herstel van het traditionele gezinsverband om een goede opvoeding te garanderen (=preventie).
Gezinsverbanden veranderen door de eeuwen heen. Dat is permanent in verandering en aan de basis daarvan liggen altijd economische factoren. Het traditionele gezinsverband van de jaren '60 is heel anders dan dat van de jaren '20. Je kan daarover lievemoederen zoveel je wil, maar daarmee verander je niets.

Sommigen trekken de vergelijking met mensen die aan één of andere ziekte lijden en hun geneesmiddelen niet kunnen betalen. Ik ben het ermee eens dat dat schrijnende voorbeelden zijn en dat men daarvan ook een prioriteit moet maken. Maar de manier waarop men in Luik met zwaar verslaafen wil omspringen, is daarmee niet in tegenspraak. Men wil de concrete problemen voor de omwonenden, de inwoners van Luik, de gewone burger wegnemen. Mij lijkt dat een verstandige beslissing.

ministe van agitatie is offline   Met citaat antwoorden