Los bericht bekijken
Oud 14 februari 2007, 12:11   #52
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door netslet Bekijk bericht
Ik produceer toch niet meer knikkers? Het gaat om dezelfde knikker die steeds opnieuw met hetzelfde briefje van € 500 gewisseld wordt.
Ik bedoel dat de knikkerverkoper in uw voorbeeld een grotere inkoopcapaciteit heeft. Laat me het zo uitleggen: Je hebt 20 personen, 1 daarvaan bakt en verkoopt zandgebakjes en koopt het zand/water/vormpjes/ etc in bij de andere 19 personen. Deze 19 andere mensen kopen en verkopen ook spullen aan elkaar. Bij een "normale" circulatiesnelheid van het geld zal het aanbod van gebakjes even hoog zijn als de vraag (de prijs zal immers naar zo'n situatie op zoek gaan). Stel nu dat de circulatiesnelheid omhoog gaat, mensen geven hun geld sneller uit en zullen dan dus ook sneller gebakjes kopen (oftwel de vraag stijgt). De bakker kan echter niet meer produceren en deze gaat dan natuurlijk geen broodroof bij zichzelf plegen. Hij gooit de prijs omhoog om vraag en aanbod weer aan elkaar aan te passen. De 19 anderen doen ook hetzelfde en voila men zit met een hogere circulatiesnelheid en hogere prijzen.

In werkelijkheid zitten oorzaak en gevolg andersom, verhoogde consumptiedrang (door bv lagere rentes) zorgen voor een hoger circulatiesnelheid (en dus een hogere inflatie).

Stiekem