Los bericht bekijken
Oud 14 februari 2007, 13:20   #2
La Chunga
Minister

La Chunga's schermafbeelding

Standaard

Gisteren vergat ik een idee, dat eerder op dit forum door lombas werd geformuleerd, mee te geven. Dit voorstel gaat over het publiek maken van het stemgedrag van de individuele politici.

Zou u bereid zijn, als ondervoorzitter van het Bureau van de Kamer van Volksvertegenwoordigers, een voorstel in deze zin te formuleren?

Ik verduidelijk me enigszins...

*Een speciale website die bijvoorbeeld onder de naam "Parlementaire stemmingen" wordt ingericht.
*Alle commissies en de plenaire vergadering krijgen daarin een rubriek.
*Per gestemd wetsontwerp, wetsvoorstel of resolutie wordt in de betreffende rubriek een korte duiding gegeven bij wat het wetsontwerp, wetsvoorstel of resolutie inhoudt. Ook een link naar de volledige teksten, alsook naar samenvattingen van de besprekingen is voorzien.
*Per wetsvoorstel, wetsontwerp of resolutie wordt dan het individueel stemgedrag van de parlementairen (dus niet per fractie) weergegeven.
*Bovendien kan ook ruimte worden voorzien per kamerlid waarin hij/zij het stemgedrag verantwoordt.
*Het bestaan van dergelijke website zou kunnen rekenen op heel wat mediabelangstelling en derhalve onmiddellijke en algemene bekendheid verwerven. Misschien is het mogelijk om via de Quaestuur middelen vrij te maken om dit initiatief extra en blijvend te promoten.

Het organiseren van een dergelijke, autonome website (dus niet geïntegreerd in één of andere parlementaire of ministriële website) zou bijdragen tot een grotere democratische participatie.
Iedere burger kan de parlementairen op deze manier individueel beoordelen op basis van het stemgedrag binnen plenaire of commissie.
Dit zou bovendien een democratische druk op de parlementairen leggen waardoor zij meer geneigd zijn een eigen keuze te maken en geen door een partijleiding opgelegde keuze.

Dus mijn vraag is redelijk duidelijk en concreet denk ik:

Bent u, als ondervoorzitter van het Bureau van de Kamer van Volksvertegenwoordigers, bereid een voorstel in te dienen waardoor burgers meer inzicht krijgen in het stemgedrag van de volksvertegenwoordigers?

Zo ja, doet u dit op de eerstkomende trimestriële bijeenkomst van het bureau?
Indien niet, waarom?

PS: Ik heb hieromtrent een peiling ingericht op dit forum, welke u kan bereiken door op onderstaande link te drukken.
http://forum.politics.be/showthread.php?t=80122

Laatst gewijzigd door La Chunga : 14 februari 2007 om 13:42.
La Chunga is offline