Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaXiMuS
Persoonlijk vond ik het wel interessant ja.
Het staat u natuurlijk volledig vrij elke kritiek op het DD-systeem te negeren.
|
Ik heb de kritiek van jouw kennissen helemaal niet 'genegeerd' maar er tegenover gezet wat mijn gezond verstand mij vertelde.
Citaat:
In tegenstelling tot jou heb ik geen enkele Zwitser in mijn familiekring. Mijn gezond verstand zegt me echter dat in een land waar het Bindend Referendum op Volksinitiatief bestaat, dit democratische instrument bij uitstek voor de gewone burger, allang was afgeschaft door de burger zelf indien een meerderheid dezelfde mening was toegedaan als de Zwitser uit jouw kennissenkring.
|
In tegenstellig tot jou wenste ik echter geen mensen proficiat die hun kennis niet kunnen puren uit hun Zwitsere kenissenkring, noch heb ik jouw nuancering als een nutteloze opmerking afgedaan.
Natuurlijk staat niet iedereen altijd voor 100% achter dezelfde dingen, maar het is wel duidelijk dat de meerderheid van de Zwitsers, in tegenstelling tot deze uit jouw kennissenkring, achter hun systeem van DD blijven staan.
Dat is pech voor jouw kenissen maar ook in wat hier de 'parlementaire democratie' wordt genoemd heeft de meerderheid het voor het zeggen. Zelfs als er via betwistbare regels, wetten, partijpolitieke afspraken, geheime voorakkoorden, koppeltechnieken, cordons, twee derde meerderheden in elke taalgroep, alarmbelprocedures enz... aan die meerderheden wordt geraakt.