Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Je geeft dus toch al toe dat het BROV 'misschien' minder nadelen heeft dan de louter representieve democratie...
|
Ja, en ook niet meer dan 'misschien'.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel
Alles heeft een keerzijde of een negatieve kant. Dat is een wetmatigheid waaraan niet eens k�*n ontsnapt worden. Ik bedoel maar dat je het BROV nooit ingevoerd krijgt als je er eerst het kleinste nadeel van moet uitschakelen. Dit is immers onmogelijk!
|
Dat klopt.
Ik vind BROV theoretisch gezien aardig én sympathiek. En toch kleven er in mijn ogen teveel nadelen aan. Ik bedoel hier niet alleen het risico van 'knipperlichtwetten'.
Ik zou BROV acceptabel vinden als het ook onversneden wordt ingevoerd en niet dient als cosmetische operatie. Maar dan nog, als je alle nadelen voor wat betreft complexiteit, vraagstelling, rechtzekerheid terzijde schuift blijft over dat de uitkomst van een referendum door politici kan worden gebruikt als excuus ('Je kunt ons er niet op afrekenen, je hebt het zelf zo gewild'), dat het normale spel tussen regeren en oppositie wordt uitgeschakeld én dat op den duur niemand meer 'voor de troepen durft uit te lopen'.
Misschien kan ik als voorbeeld een initiatief in mijn eigen gemeente noemen. Een partij, noem het maar even 'Gemeentebelangen', haalde vier jaar geleden de meerderheid binnen mijn gemeente. Kort daarop kreeg elke inwoner een vragenformulier van vijf bladzijden met daarbij de stelling: 'De gemeente moet gaan bezuinigen. Op dit formulier kunt u aangeven welke instelling u belangrijk vindt, welke u wilt behouden en van welke de subsidie moet worden behouden of afgeschaft.' Op dat formulier stond elke instelling of 'kostenpost' van de gemeente benoemd, van een zwembad tot en met kinderopvang en van de bibliotheek tot en met verpleeghuis.
Democratisch toch? Het volk beslist. Maar ik weet niet van elke instelling of het wel goed beheerd wordt. Ik weet de bevolkingssamenstelling niet. Ik heb kinderopvang nodig maar misschien is wel 60% van mijn gemeente bejaard. etc etc. Misschien hebben we wel geen zwembad nodig maar zou het heel nuttig zijn voor het toerisme en een economische impuls geven, misschien ook niet.
Maar ja, het volk heeft gekozen. 'Jullie hebben zelf gekozen'. De gemeenteraad kan niet meer worden afgerekend op foute keuzes, de oppositie staat buitenspel want 'wij hebben zelf gekozen'.
Waar blijven de goeie, maar controversiële ideëen? Waar blijven de projecten waarvan iedereen achteraf denkt 'Vooraf wist ik het niet maar nu ben ik blij dat het er is'? Wie trekt de kar? Waar blijven de projecten waarvan je achteraf moet zeggen 'Stoppen ermee, het leek een goed plan, het is goed dat het is geprobeerd maar het werkt niet'?