Oh wat machtig interessant: er zou minder geweld zijn nu, dan pakweg 20, 50 of 100 jaar geleden.
Daar zou ik wel wat meer van willen weten.
Kan jij daarover iets meer zeggen, op basis van wat verklaar je dat?
Toch spijtig dat je dat zelf niet uit eigen beweging deed, dan had ik je nu niet lastig moeten vallen (en dan was mijn nieuwsgierigheid reeds bevredigd).
Ik ben wel eens benieuwd ...
Ochgottekes, de Fransen zeggen zo mooi "cityonneté", ja dat klinkt heel wat beter dan bourgoisie, ofte in onze taal burgerij. Of bevolking, of mensen, of maatschappij ...
Maar genoeg daarover gezeverd:
Naar analogie van het volgende citaat:
"Als de staat sterk is, verplettert hij ons. Als hij zwak is, komen we om. "
Frans: "Si l'état est fort, il nous écrase. S'il est faible nous périsons."
- Paul Valéry Frans dichter 1871-1945
zal ik je zeggen: wat is het ergste: bedrogen worden, enerzijds door een slechte maar vrije pers, of anderzijds door een goede maar onvrije pers.
Geef mij dan toch maar het eerste, nl. die vrije pers.
Ach, de echte oorzaak is dat de medemens liever een gazet koopt met smeuïge of schrikaanjagende verhalen, dan alleen maar ernstige en droge dingen.
|