Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Uh-HUh
Ze was naar het schijnt wel al redelijk ontwikkeld. Hoe lang leefden mensen gemiddeld zo'n 1400 jaar geleden?
Ik begrijp ook niet waarom door in die tijd maatschappelijk aanvaarde seks met een 9-jarige, je "minder" mens maakt.
|
Volgens de hadith speelde ze tot haar 14de met haar poppen. In de islamitische traditie van toen staat "met de poppen spelen" gelijk aan "nog geen vrouw zijn, ofte geen maandstonden hebben".
Daar valt geen millimeter van af te dingen.
Jouw argument aangaande haar "naar het schijnt" redelijke ontwikkeling, verwijs ik hierbij dan ook met gaarnte naar de prullenmand.
En als je al wil beginnen zeveren over het feit dat ze vroeger eerder ontwikkeld zouden zijn omdat ze minder lang leefden, sta me toe hier eens smakelijk mee te lachen. Aïcha was het in ieder geval niet voor haar 14de, en ik baseer me dus enkel op de islamitische bronnen, en niet op voor moslims ketterse bronnen.
Maar juist omdat ik weinig van de menselijke gesteldheid, de tijden van voorspoed, de partiële vooruitgang verwacht, schijnen de pogingen tot wederaanvang en voortzetting mij evenzovele wonderen toe die de ontzaglijke massa van de kwalen, mislukkingen, zorgeloosheid en dwaling bijna goedmaken. De catastrofen en de ruïnes zullen komen; de wanorde zal zegevieren, maar de orde zal dit ook van tijd tot tijd.
Marguerite Yourcenar, Hadrianus' gedenkschriften (1951)
|