Los bericht bekijken
Oud 18 februari 2007, 17:42   #90
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Toch vind ik dat, als je de taalgrens van 160 jaar geleden vergelijkt met die van nu, er - Brussel buiten beschouwing gelaten - relatief weinig verschuiving naar het noorden heeft plaatsgevonden. Vlaams-nationalisten willen het weleens doen uitschijnen alsof halve provincies zijn 'ontstolen', maar in de praktijk gaat het eigenlijk telkens maar om enkele kleine dorpjes.
Inderdaad, de waarheid heeft ook zijn rechten. Zomaar beschuldigen roepen, daar wordt niemand beter van.

Citaat:
Wat mij wel ongelooflijk stoort, is dat blijkbaar nooit iemand die moeite heeft genomen om alle cijfers fatsoenlijk op een rijtje te zetten en in boekvorm uit te geven. Ik denk dat de taaltellingen tegelijk zowat het meest besproken en het minst gedocumenteerde onderdeel van de Belgische geschiedenis zijn.
Wel, je ziet dat ik er ook graag meer over wil weten. Jan heeft me al gezegd dat in Kortrijk de resultaten te zien zijn, zoals jij ook zegt. Maar waarom vind je die cijfers niet massaal in alle mogelijke tabellen en kaartjes op het net?