Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ElFlamencoLoco
Ciccio,
Men verwijt me antropomorfisering. Maar kennelijk vergeet men hoe antropomorfiserend men zélf denkt wanneer Gods almacht tersprake komt.
Gods almacht is van een andere orde dan menselijke almacht. Inderdaad, Hij deelt kommer en kwel van de mensheid, maar Hij is in staat die kommer en kwel te overstijgen, en Hij heeft ons 2000 jaar terug laten weten hoe wij dit ook kunnen.
Dát is Zijn almacht: het kunnen overstijgen en overwinnen van kommer en kwel, ja zelfs van de dood.De oorsprong van die gedachte ken ik niet direct. (Misschien dat forumlid Jan VDB hierop een antwoord kan formuleren?) Maar ze borrelt wel als vanzelf bij me op wanneer ik de menswording van God (in de persoon van Christus) relateer aan de diepere betekenis van het Tweede Gebod.En daarmee is deze vraag meteen beantwoord: het borrelt uit het diepste van mezelf op. En ik herken de echo daarvan in de Bijbel.
|
Dan wordt het wel tijd dat hij dat eens toont. En als ik vandaag in India zou wonen met die aanslag dan zou ik dat zeker geapprecieerd hebben.