Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door zorroaster
Kijk, de dag dat het N-VA-programma haar separatistisch en republikeins karakter verliest kan de partij beter opgedoekt worden. Ik denk ook niet dat wij er een geheim van maken welke richting wij met België uit willen, ook niet sinds het kartel met CD&V. Zelfs de meest kwaadwillige types moeten toegeven dat N-VA haar separatisme en republicanisme steeds heeft uitgedragen en nooit heeft verstopt of ontkend. De vrachtwagens naar Strépy, de Di Rupo-poppen voor het verkeersboetefonds, de studiedagen met internationale academici die het project van het onafhankelijke Vlaanderen onderbouwden... Allemaal zaken die n�* het sluiten van het kartel gebeurden!
Maar wanneer we samen met CD&V gaan onderhandelen voor een eventuele federale regeringsdeelname is het evident dat er ook een gemeenschappelijk verkiezingsprogramma voor die regeringsdeelname wordt opgesteld. Daar CD&V niet separatistisch is, lijkt het mij onmogelijk om in dat gemeenschappelijk programma de Vlaamse republiek als eis te verwerken. Wanneer CD&V zich engageert voor de uitvoering van de belangrijkste Vlaamse eisen en daarmee die Vlaamse republiek een stuk dichterbij brengt, zijn we alweer een eind verder.
Daar is niet oneerbaars aan voor beide partijen en doet geen afbreuk aan het basisprogramma van N-VA of CD&V, dat nog altijd fundamenteel verschillend is. Dat heeft ook niemand ontkend. Ik ben er dan ook over verbaasd dat er zo'n koude drukte wordt gemaakt over iets dat al bij al vrij logisch is?
|
Toch een paar 'flipflop's' van De Wever: eerst vond hij de uitzending op de RTBF goed, nadien niet meer. En wel voor een republiek zijn maar een ceremoniële monarchie wilden dulden (zie uitzending Ter Zake) lijkt me weinig consequent.
Ik heb zo al een tijdje de indruk dat het kartel voor de N-VA belangrijker is dan de onafhankelijkheidseis. De zaak Dedecker heeft me toch duidelijk gemaakt dat een aantal mensen liever hun parlementszetel zien dan als onafhankelijke partij verder te gaan en het risico te lopen. En nu mag je zeggen wat je wil, maar indien de CD&V (en het ACW) Dedecker niet publiek hadden afgeschoten, was hij nog altijd een N-VA'er.
Nee, het lijkt me er meer en meer op dat de N-VA de zaak binnen het kartel niet zo sterk onder controle heeft en dat de oude generatie van de CD&V zich klaarmaakt om de partij - en dus het kartel - klaar te stomen voor nog een rondje 'België boven' in Brussel, ten bate van de zuilen en de eigen zak.
Nu goed, ik kan me vergissen maar ik zie genoeg signalen.