Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ive De Beckker
Iemand met de niet-belgische nationaliteit kan niet opgeroepen worden om in een jurie bij een rechtzaak te zetelen.
|
Artikel 218 van het Gerechtelijk Wetboek koppelt de mogelijkheid om als jurylid te worden opgeroepen niet aan de Belgische nationaliteit, maar aan het kiesrecht. Wanneer het kiesrecht dus zou worden toegekend aan niet-Belgen, kunnen zij ook worden opgeroepen.
Citaat:
Deze kan ook niet als bijzitter bij een stembureau opgeroepen worden.
|
Het Kieswetboek bepaalt dat de bijzitters worden benoemd uit de ingeschreven kiezers. Als een niet-Belg zich dus inschrijft voor de gemeenteraadsverkiezingen, kan deze ook worden opgeroepen om te zitten. Nationaliteit heeft hier dus niets mee te maken.
Citaat:
Er zijn er nog maar ik kan er even niet opkomen...
|
Ik heb tijd...
Citaat:
Als je hier wil blijven wonen neem je de nationaliteit aan die je al de rechten en plichten geeft als een belz.
|
Kunt u mij een voorbeeld geven van een land waar iemand met een vreemde nationaliteit onmogelijk geacht wordt om daar permanent te verblijven? Bijna 1 op de 10 inwoners van dit land heeft een vreemde nationaliteit. Zijn dat allemaal mensen die hier 'tijdelijk' verblijven, of vindt u het normaal dat wij hen vandaag op morgen zouden kunnen uitzetten?
Citaat:
Wil je als gelijke burger aanvaard worden, pas je jezelf aan en neem je de plichten ook aan.
|
Een niet-Belg heeft dezelfde plichten als een Belg in ons land. Ik wacht dus nog op uw tegenvoorbeelden. Anders moet ik besluiten dat eigenlijk niets het toekennen van stemrecht in de weg staat, volgens uw eigen redenering.
Citaat:
Om belz te worden moet je maar 3 jaar hier zijn en om te stemmen 5 jaar. Voor de rest gelden dezelfde voorwaarden. Lijkt mij soepeler...
|
Wie wil genaturaliseerd worden, moet een aanvraag indienen bij de Kamer van Volksvertegenwoordigers, waarbij het parket een advies moet geven, een stemming moet plaatsvinden, enz. Voor het verkrijgen van stemrecht bij lokale verkiezingen, volstaat het invullen van een formuliertje. Toch wel een verschil.
Citaat:
Wel, u bent duidelijk een partijslaaf.
|
Aan uw nonsens te lezen, bent u ook niet meteen reclame voor uw partij.