Los bericht bekijken
Oud 24 februari 2007, 18:51   #40
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Massaal? Vlaggen? Bij het afsterven van Boudewijn heb ik een lange rij mensen gezien die het lichaam van de vorst wilden groeten. Een heel aantal mensen hebben de morele integriteit van de vorst gewaardeerd (en ik ben niet beroerd mij daarbij te voegen). Alleen staat dat los van de appreciatie van Boudewijn als staatshoofd van België. Ik zie iets dergelijks niet gebeuren bij bijvoorbeeld het afsterven van Albert II noch bij het aantreden van prins Filip: bij openbare gelegenheden was de opkomst al heel laag (huwelijken...).

Dit aanhalen als "bewijs" voor de aanhankelijkheid van de mensen aan de Belgische staat is trouwens onjuist. Men kan de waarde van een persoon hoogachten en hem hiervoor eren, zonder daarom in te stemmen met de staat waarvan hij het symbool zou moeten zijn.

Staat nooit bedreigd? Toen Willems troepen zich voor de Belgische grens samentrokken en een inval beraamden, zagen we weinig of geen enthousiasme onder de Vlamingen. Slechts een enorm Frans leger weerhield de inval.

U kunt niet ontkennen dat de staatsaanhankelijkheid van de Belgen bijzonder laag is als we dit bijvoorbeeld vergelijken met een land met een gelijkaardige recente geschiedenis, Nederland of Denemarken bijvoorbeeld. Daar bestaan er geen afscheidingsbewegingen (neen, ook niet onder de Friezen). Er is een vanzelfsprekend iets, nl. Deen of Nederlander te zijn en in dat staatsverband te leven. Bij ons is die vanzelfsprekendheid er niet, bewijze dat er allerlei vereningen bestaan en blijven bestaan die naar een ander staatsconcept en zelfs een andere staat streven.
Maar een echte aanhanlijkheid aan Vlaanderen is er ook niet. Als ik op 11 juli naar de huizen kijk die een Vlaamse leeuw uithangen, zijn er dat maar bitter weinig. En als ik naar de huizen kijk waar de Belgische vlag uithangt op de nationale feestdag zijn er dat evenzeer bitter weinig. Mensen zijn gewoon onverschillig voor al die zaken. Het interesseert hen allemaal niet erg. Ze gaan liever naar de voetbal bij manier van spreken.

En dan men niet afkomt met België als kunstmatige staat. Natuurlijk is dit zo, maar Vlaanderen is even kunstmatig in mekaar geflanst. Ik voel me niet erg verbonden met de mensen van Brugge of Gent. Ik bedoel niet veel meer of minder dan met de mensen uit Luik of Maastricht. Wij Limburgers hebben op zijn minst evenveel affiniteit met Maastricht of zelf met Luik (historisch) dan met Brugge of Gent of Antwerpen. Ernstig blijven aub. Het huidige Vlaanderen zowel als het huidige België is een kunstmatige constructie. Men moet de mensen niets proberen wijs te maken.

Laatst gewijzigd door system : 24 februari 2007 om 18:56.
system is offline