Los bericht bekijken
Oud 24 februari 2007, 23:58   #14
C2C
Perm. Vertegenwoordiger VN

C2C's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cedric Vloemans Bekijk bericht
U stelt de geschiedenis nogal simplistisch voor
Ik trachtte de essentie weer te geven.

Citaat:
UNIE is een partij die kijkt naar de toekomst, en geen schuld heeft aan het verleden.
Maar een partij die niet naar het verleden kijkt, is gedoemd de fouten ervan te herhalen. Dat weten we allemaal.

U moet dus toch een diep in de geschiedenis gewortelde visie hebben. Ik neem aan dat u ze hebt, maar dat ze te complex is om ze hier uit de doeken te doen.

Misschien een tip: uit zowat elk sociologisch onderzoek blijkt dat de gemiddelde kiezer véél meer diepgang wil. Nu de problemen van onze tijd mondiaal zijn (bijvoorbeel global warming of de mondialisering), en zich op lange termijn uitspelen (de energieproblematiek) en de onrechtvaardigheden van het verleden door het sterk opkomende Zuiden zeer radicaal historisch verklaard worden (Lula's project rond de geschiedenis van Brazilië) - mag dat niet verwonderen.

Mensen willen langetermijn-visie, een mondiaal perspectief en historisch besef.

Citaat:
Wat uw eerste vraag betreft: compensatie. Ik geloof dat België de laatste jaren reeds veel voor de RDC heeft gedaan, denken we maar aan het trainen van het leger, denken we maar aan de diplomatie, de hulp bij de verkiezingen, etc.
Eerlijk gezegd, na 4.5 miljoen doden - het grootste aantal sinds de Tweede Wereldoorlog - vind ik het optreden van België maar magertjes.

We hadden wel iets meer kunnen doen dan 150 soldaten trainen en twee onbemande vliegtuigjes sturen, nadat de massaslachting al had plaatsgevonden.

Het ware beter geweest dat wij hadden opgetreden om de oorlog te voorkomen, nietwaar?

Maar ach, ook dat is het verleden zeker? De doden zijn gevallen. Move on.

Citaat:
Daarnaast vrees ik dat het leed uit het verleden niet meer is op te lossen. De fouten zijn begaan, de doden kun je niet terugbrengen,
Stating the obvious...

Vindt u dat we als land genoeg gedaan hebben om historische rechtvaardigheid te laten gelden?

In ons onderwijs wordt zelden over ons koloniaal verleden gesproken. Wij hebben geen enkele formele laat staan symbolische of rituele herdenkingsvorm waaruit ons historisch besef zou blijken.

(Voor de holocaust op de joden doen we dat ten overvloede; er stierven tijdens de laatste burgeroorlog in Congo nochtans meer Congolezen dan joden tijdens de Holocaust - maar dit terzijde.)

Enfin, u vindt dus omdat de doden dood zijn, door ons doodgemaakt, dat we dat maar zo moeten laten. Ik dacht dat wij als natie een beetje volwassener konden zijn.

Vergeet trouwens niet dat de Belgen al terug klaar staan om Congo in te palmen. Het soort Belgen dat ook continu snel de spons veegt over ons koloniaal verleden. U kent ze wel: De Decker, Louis Michel, Pierre Chevalier... liberalen, met een unionistisch hart...

Citaat:
en wat de miljarden euro's betreft: België is altijd de grootste sponsor geweest van Zaïre, dus die lijken me grotendeels terugbetaald, in de mate dat het terugbetaalbaar is.
Ik vind het feit dat wij een van 's werelds meest brutale dictators 30 jaar lang in het zadel hebben gehouden niks om trots op te zijn.

Vindt u Mobutu echt zo'n aardige man? Ik vind hem een tiran, een misdadiger, een moordenaar, een corrupte door grootheidswaan bezeten psycho.

Die man heeft zijn land geplunderd, en u bent er fier op dat we dat gefinancierd hebben?

Ik sprak over compensatie op een wel iets andere manier...

Laatst gewijzigd door C2C : 25 februari 2007 om 00:01.
C2C is offline