Los bericht bekijken
Oud 21 november 2003, 12:20   #9
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 178.701
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Ook hier speelt dat punt van de zware treinen een rol. Een trein is geen tram, die je voor één persoon even kunt laten stoppen. Dat kost veel teveel tijd.
Het gaat hier om stoptreinen, wat dus ook zou moeten inhouden dat er licht materieel wordt ingezet. Natuurlijk heeft het geen zin een zware sneltrein om de haverklap te laten stoppen. Dat kost dan niet alleen veel tijd, maar ook veel geld (een sneltrein die optrekt vreet nogal wat kilowats).

Niet zelden neem ik de trein buiten de piekuren (forensen en schoolgaande jeugd). Dan sta ik meestal moederziel alleen op het perron en stap een trein op die meestal zo goed als leeg is. Het is echter wel een trein van acht stellen, soms zelfs twaalf. Zo wordt een lijn inderdaad onrendabel. Daarenboven loopt er op die trein ook nog eens een conducteur rond: alweer een grote meerkost voor een klein aantal reizigers. In het boek "Op dood spoor" geeft de auteur het voorbeeld van Bretagne waar dergelijke lijnen geen conducteur meer hebben; wel zijn er "vliegende controles" en reizigers zonder treinkaart worden hard gestraft.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden