Los bericht bekijken
Oud 26 februari 2007, 15:28   #41
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Walter Vandenbossche Bekijk bericht
Ik stel vast dat er wél Nederlands wordt gesproken in winkels, cafés, restaurants. Men doet enorme inspanningen om de Vlamingen ter wille te zijn.Maar je leeft in een multiculturele omgeving, dit vergt een gemoedsgesteldheid, anders dan binnen de mono-gemeenschap.
Zoals ik Brussel aan den lijve heb meegemaakt, anders dan Antwerpen, is het een soort Noord-Ierland. Ik weet dat men in de horeca en dergelijke best wordt gedaan Nederlands te spreken, dan wel met tegenzin maar toch. Er is een overmacht van Franstaligen, zoals die er ook aan protestanten in Noord-Ierland is. Het gebied is zelfstandig, maar wordt aan beide kanten betwist. In Amsterdam is ook een grote migrantengemeenschap, maar in tegenstelling tot Brussel, kleuren deze eerder het straatbeeld dan dat ze het vergrijzen. Brussel heeft vele kunstschatten en architectorische rijkdommen, maar het blijft een betwiste Franstalige stad die door een kleine groep Vlamingen wordt bevolkt, de oorspronkelijke bewoners (net zoals Katholieken in Noord Ierland weer). Maar zoals de realiteit leert hoort Noord Ierland nu bij Groot Brittanië, het hoort niet meer bij Ierland. Net als Brussel niet meer bij Vlaanderen hoort, maar bij Wallonië.
liberalist_NL is offline