VLD-parlementsleden willen onderwijs tweede taal vanaf 3de kleuterklas
VLD-parlementslid en onderwijsspecialist Gilbert Van Baelen dient samen met zijn collega Margriet Hermans in het Vlaams Parlement een voorstel van decreet in dat scholen de kans geeft reeds vanaf de derde kleuterklas te starten met onderwijs in een tweede taal. Beide parlementsleden zouden graag zien dat volgend schooljaar een 20-tal scholen de mogelijkheid krijgen om op vrijwillige basis met een dergelijk project te beginnen. Dat gaat de talenkennis een nieuwe impuls geven, aldus de VLD'ers. Een en ander lijkt hen nuttiger dan een verlaging van de leerplichtleeftijd tot vijf jaar waarvan sommigen voorstander zijn. Bijna alle vijfjarigen zitten immers in de derde kleuterklas, zo stellen Van Baelen en Hermans vast.
Volgens beide parlementsleden is wetenschappelijk vastgesteld dat een taal die men vo/o/r zijn zevende levensjaar aangeleerd krijgt nooit verloren gaat. Het is dan kiezen: ofwel leert men twee talen vanaf het begin op een speelse manier aan als twee moedertalen ofwel leert men eerst de moedertaal en start men pas op 10-jarige leeftijd met de tweede taal.
Die laatste stelregel wordt meestal gevolgd in het Vlaams lager onderwijs. Hoewel scholen decretaal niet verplicht zijn een tweede taal vanaf het vijfde leerjaar te doceren, komt in de overgrote meerderheid van de scholen het Frans vanaf het vijfde leerjaar aan bod.
Van Baelen en Hermans zijn echter voorstander van de eerste piste. Daarom pleiten ze voor onderwijs in een tweede taal vanaf de laatste kleuterklas en dat gedurende het hele basisonderwijs. Kleuters willen ze een taalbad geven. Kinderen grammatica leren en leren schrijven wordt best gereserveerd voor de leeftijd vanaf tien jaar.
Voor het onderwijs in de vreemde taal denken beide parlementsleden aan "native speakers" of aan een uitwisseling van leerkrachten tussen Vlaanderen en de Franse gemeenschap. Van Baelen en Hermans vragen zich voorts af waarom de tweede taal het Frans moet zijn en of het niet beter is de keuze van de vreemde taal over te laten aan de scholen zelf.
|