Los bericht bekijken
Oud 26 februari 2007, 19:23   #1
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard Brussel Vlaams, Wallobrux, Brussels D.C of gedeelde stad?

Beste meneer Schoofs,

graag zou ik willen weten wat u en uw partijgenoten van plan zijn met Brussel.
Het Vlaams Parlement is bij mijn weten helemaal niet bevoegd om de onafhankelijkheid van Vlaanderen+Brussel uit te roepen, omdat Brussel een apart derde gewest is.

Dus hoe moet dat gaan? Moet er dan een referendum in het Gewest komen over de toekomst van Brussel?
Zou het Vlaams Belang een compromis, zoals gedeelde stad tussen Vlaanderen en Wallonië en of een Europees district, van de hand wijzen, of zouden ze toch voor "the next best thing" willen gaan?
Gelieve in detail uit te leggen wat voor status voor Brussel u zou willen in elk geval.
Zouden zij als hoofdstad van Vlaanderen nog steeds een gewest binnen dat land mogen zijn? Zou Frans naast Nederlands een officiële taal zijn?

Indien er een Wallobrux komt, wat vindt u van de redenering van sommige radicale Franstalige politici (zoals Maingain) dat dan elke gemeente in de Rand ook het recht heeft om per referendum te kiezen waar ze heen gaan?

Graag wijs ik u voor de volledigheid ook nog even op de reactie van meneer Verstrepen toen ik hem deze vraag stelde :

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jürgen Verstrepen Bekijk bericht
Kan je nalezen op mijn weblog maar zal hier mijn mening zetten:

- Brussel een onafhankelijk EU district (cfr. Washington)
- Vlaamse randgemeentes blijven in Vlaanderen
- Vlaamse hoofdstad (Antwerpen bij voorkeur)

Realiseren via overleg, stemmingen mét steun van de EU.

Geen revolutie dus

Met veel dank,
evilbu