21 november 2003, 15:12
|
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Herr Flick
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe
Eergisteren ontleend, vandaag al uitgelezen. Waarover gaat het? De studie van Ph. Janssens, Op een dood spoor - de NMBS en het reizigersleed, Epo, Berchem.
Al meermalens kwamen de belgicisten hier op dit forum de loftrompet steken over de NMBS. Wie echter bovenstaand boek heeft doorgenomen, beseft hoe leugenachtig hun verklaringen wel zijn.
Uit het boek wordt duidelijk dat de NMBS een slecht werkend bedrijf is dat niet inspeelt op de noden van de klant, maar enkel en alleen denkt vanuit een sterk doctrinaire gedachtegang. De auteur toont aan hoe heel de IC/IR-hervorming (jaren negentig) een mislukking is van jewelste, een hervorming waarvan we tot op de dag van vandaag de gevolgen dragen.
Interessant is ook dat in het boek wordt aangetoond hoe bepaalde lijnen in Wallonië werden behouden onder politieke druk. En ook hoe het eens geopperde plan van een "Vlaamse as" geruisloos werd afgevoerd (de Vlaamse as zou alle grote Vlaamse steden met elkaar verbinden: hierdoor zou een roosterpatroon ontstaan zoals men ook in Duitsland bijvoorbeeld kent).
Kortom, het is een echt aanrader.
|
Ik heb ooit de eer gehad, om 2 x de nacht te mogen meedoen op een dieselloc, in de haven van antwerpen, ondertussen wel al wat jaren geleden, maar ge snapt direct, waarom dat heel dat circus verlieslatend is... Uren wachten, uren niksdoen, politiekbenoemde idiooten die denken da ze wa meer zijn als een ander die door hun grenzeloze onbekwaamheid heel de boel in de soep doen draaien, en een paar sukkelaars die alle lapen de shit kunnen oplossen door de meest onmogelijke dingen te doen...
Dat is het beeld dat ik ervan heb, pas op, ik heb ook de eer en het genoegen gehad om te zien hoe het er in het hoofdkantoor aan toeging, en da was bij wijze van spreken nog slechter, ... En ik ken ook persoonlijk een aantal spoormannen, die in geuren en kleuren de meest ongelofelijke verhalen van wanbeleid en onbekwaamheid konden vertellen.
Eerlijk gezegd verschiet ik ervan dat SABENA voor den NMBS is failliet gegaan...
|
Moest u in het buitenland veel de trein nemen dan zult u vaststellen dat het qua prijs/kwaliteit bijna nergens beter is dan in België behalve misschien in Zwitserland. Uiteraard lopen er veel politiek benoemde onbenullen rond maar daar mag het personeel niet de dupe van worden. Het is wel ironisch dat veel partijen waaronder de SP-a de boel willen privatiseren om het efficiënter te maken terwijl ze zelf voor een groot stuk verantwoordelijk zijn voor de benoemingen van partijvriendjes. Idem voor de Post en Sabena.
|
|
|