tekst Collectief Colère
Tekst Collectif Colère over 1 maart – 30 jaar OCMW
Over het ‘recht op wonen’ en het ‘sociaal werk’
Laat ons zeggen dat bepaalde analyses interessant zijn
Laat ons zeggen dat de toon van de discussie intellectualiserend lijkt
Laat ons zeggen dat de actie moet voorgaan op het academisme.
Laat ons zeggen dat dit alles nog op het terrein van het sociaal werk blijft, van de verdediging, de werkwijze, en de verbetering ervan
Laat ons zeggen dat mijn doel niet is het sociaal werk op zich te verdedigen.
Laat ons zeggen dat ik ‘droom’ van een wereld waar men geen sociaal werkers meer nodig heeft.
Laat ons zeggen dat ik ‘droom’ van een wereld waar er geen ellende meer te beheren of te bestrijden valt
Laat ons zeggen dat het hier misschien om een utopie kan gaan.
Laat ons zeggen dat de utopie slechts utopie blijft zolang ze niet in realiteit wordt omgezet.
Laat ons zeggen dat we moeten strijden opdat de utopie werkelijkheid wordt.
Laat ons zeggen dat we niet alleen realistisch moeten zijn maar het onmogelijke moeten vragen.
Laat ons zeggen dat we vooral onmogelijk moeten zijn en de realiteit vragen, of eerder, haar realiseren.
Laat ons zeggen dat hetgeen belangrijk is, het leven is en niet alleen maar de beheerde voortzetting van de dood.
Laat ons zeggen dat het minimum dat ons vandaag te doen staat het bezetten van gebouwen is, van ze te onteigenen en op te eisen.
Laat ons zeggen dat het minimum voor ons niet voldoende is en dat wij in een nabije toekomst het maximum zullen realiseren.
LAAT ONS ZEGGEN DAT DE MENSHEID NIET GELUKKIG ZAL ZIJN VOORALEER DE DAG AANBREEKT WAAR HET LAATSTE BEHEER VAN DE SOCIALE ELLENDE GEEN REDEN TOT BESTAAN MEER HEEFT EN OPGEHANGEN ZAL WORDEN AAN DE DARMEN VAN DE LAATSTE SOCIAAL WERKER.
|