Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Darwin
Om niet in de val te trappen van vergelijkingen die dingen met elkaar vergelijken die niet hetzelfde zijn, heb ik een nieuwe vraagstelling over de "superioriteit" geformuleerd.
In plaats van te stellen dat de ene cultuur superieur is aan de andere, wat volgens mij onbegonnen zaak is, want cultuur betekent voor elke mens wel wat anders, heb ik gezocht naar een vraagstelling over terecht vergelijkbare zaken.
En ik denk dat de morele waarden van een cultuur wèl kunnen vergeleken worden met de morele waarden van een andere cultuur.
Zo zullen vandaag de meeste mensen geen moeite hebben om de morele waarden van de nazi-cultuur te verwerpen.
Laat ons dus maar gerust eens de vraag stellen of de islam-cultuur ook niet op zijn morele waarden mag beoordeeld worden. En dit concreet in vergelijking met de westerse waarden.
|
Moet je niet eigenlijk vergelijken met de Arabische cultuur? Als je westerse normen gaat toetsen aan de islam, zou je de bijbel dus kunnen toetsen aan de Arabische cultuur. Als je een eerlijke vergelijking wil, moet je volgens mij vergelijken tussen Arabisch en Westers, islam en christenen, enz.
Of anders heb ik de topic niet goed begrepen, dat kan natuurlijk ook. Dus graag enige verduidelijking Darwin?