Los bericht bekijken
Oud 27 februari 2007, 15:23   #3
kunstenaar
Partijlid

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Walter Vandenbossche Bekijk bericht
Binnen de Nederlandstalige beroepsopleiding stelt zich dit probleem minder accuut. In het Franstalig onderwijs is de taalleergang 'dramatisch'. De staatshervorming ( gemeenschapsvorming) staat niet toe als Vlaming hierin tussen te komen. We kunnen enkel vaststellen. Alleen de arbeidmarkt werkt regulerend ( geen tweetaligheid, geen job). Advies : niet toegeven, taalkennis blijven eisen als essentieel onderdeel van het arbeidcontract.
Bedankt voor het antwoord. En ik deel de mening die u als advies meegeeft. Wij eisen effectief de taalkennis. En als die onvoldoende aanwezig is bij competente mensen (ongeacht hun scholingsniveau) dan brengen we die zelf bij.

Om volledig te zijn wil ik er bij vermelden dat de allochtone stagairs in de praktijk zeer open staan om de Nederlandse taal te verwerven. Zij beseffen het belang van die tweetaligheid voor hun toekomst op de arbeidsmarkt. Een openheid die ik zelden vaststel bij de autochtone Franstalige Brusselaars. Jammer, maar dan kunnen ze hier ook niet aan de slag.