Beste,
Volgens de nieuwe wetgeving zal jij een verplicht aantal keer moeten gaan schieten per jaar (aantal is niet bekend, dus elke politiezone doet terug zijn zin).
En zal jij ook aangesloten moeten blijven bij een schietclub, anders zal jij je wapens kwijt geraken.
Vergunningen ouden dan 5jaar komen danig te vervallen na 9december, dus ja, je moet een nieuwe vergunning aanvragen of je wapens worden in beslaggenomen zonder enige vergoeding (schending eigendomsrecht?).
Wat nog wel een mogelijkheid is voor jou is je wapens te houden op een vergunning zonder munitie (maar dan mag je niet één kogel hebben liggen).
Maar dit moet dan ook allemaal gelegaliseerd zijn voor 9december, welke een onmogelijke opdracht lijkt te worden voor de overheid (lees : gouverneurs).
Buiten dit alles kan ik enkel maar melden dat UNACT momenteel een procedure heeft lopen voor het arbitragehof om een aantal delen uit de nieuwe wetgeving (de welke ongrondwettelijk zijn) te laten schrappen.
Met dit in het achterhoofd is het heel verstandig om te wachten tot vlak voor 9 december voor je je naar het politiekantoor begeeft.
Hier zal je dan wss een nieuwe theoretische proef moeten afleggen (vragen onbekend/hangt van politiezone af).
Je zal ook een papier door je dokter moeten laten invullen waarop staat dat jij psychologisch etc bekwaam bent om met wapens om te gaan.
Je zal tevens je praktische proef wederom moeten afleggen als je niet kan aantonen dat je x aantal keer per jaar gaat schieten (zowel oefenen of wedstrijden).
Tevens moet je ook in het achterhoofd houden dat als je je met je wapens naar het politiekantoor begeeft je wss met lege handen gaat terugkomen.
Daar de wapens in sommige politiezones in beslag worden genomen tot als er een vergunning wordt afgeleverd (dit is enkel doorgestuurd via een circulaire naar de bevoegde diensten en deze zien dit dus als wet!).
Dus hier tevens ook weer een schending van het eigendomsrecht volgens mij.
Dus om kort te besluiten, de wapenwetgeving is een maat voor niets.
Wij dachten dat nu elke politiezone volgens dezelfde regels ging werken, maar tot spijt moeten we vaststellen dat elke sherrif zijn zin doet.
Misschien is mijn uitleg niet geheel volledig, daarom dat ik je nogmaals doorverwijs naar de webstek van
www.unact.be (hierop ga je de volledige info vinden + stand van zaken).
Jurgen
PS : over de sportschutterslicentie rep ik met geen woord aangezien dit maar pas verwacht wordt (voor vlaanderen) in 2007 ten vroegste (dit omdat er geen enkele politieker iets af weet van wapens en geen beslissingen durft te nemen). Plus dat dit een opdracht is voor de minister van sport etc...en gezien Bert Huilbuil totaal gekant is tegen wapens lijkt dit een enorme miskleun te gaan worden.
Wallonie heeft al lange tijd een sportschutterslicentie uitgewerkt, dus in Wallonie zou het mogelijk zijn om je wapens als sportschutter te houden.