|
Europees Commissaris
|
Citaat:
|
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
De staatsstructuur mag slechts zo groot zijn tot daar waar de mensen zelf nog enigszins vat hebben op wat er gebeurt. In tegenstelling tot de dromers van één grote wereldregering, is decentralisatie de sleutel tot democratie, en dit liefst zover mogelijk doorgevoerd: niet landen, niet regios, niet provincies, maar de gemeenten en de steden of zelfs de wijken moeten de basis vormen van het bestuur. Plaatselijke communes eigenlijk, waar de bevolking rechtsreeks aan kan mee werken, via rechtsreekse democratie. Enkel op die niveaus waar de mensen vat op hebben kan democratie bestaan.
Dit idee bestaat trouwens al langer in anarchistische en communalistische kringen
|
Ik ga hier morgen wel eens eventjes dieper op ingaan, maar - geloof het of niet - ik ben het wel redelijk eens met wat u hier zegt Pelgrim  Als ik u woorden goed interpreteer dan bent u in wezen - terecht - een voorstander van zo weinig mogelijk inmenging van de staat; een klassieke liberale visie m.a.w., let op of we gaan nog een overtuigd liberaal van u maken 
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
|