Los bericht bekijken
Oud 28 februari 2007, 14:27   #10
Dr. Strangelove
Minister

Dr. Strangelove's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alharb Bekijk bericht
Ik zou wel eens wat bewijzen willen zien voor een dergelijke sensationele claim.
In de Balkan is het al honderden jaren lang boel tussen de verschillende bevolkingsgroepen en dan denk jij dat deze laatste oorlog zomaar in de schoenen van het Westen geschoven kan worden ?
Wat heeft het Westen trouwens te winnen bij een oorlog en genocide in zijn achtertuin ?
Niemand kan ontkennen dat Duitsland (en ik bedoel dus Helmut Kohl) zeer vlug de onafhankelijkheid van Slovenië en Kroatië eenzijdig erkende (in 1991), zonder dat hierover werd overlegd met de andere Europese landen. Dit kan men als een aanmoediging van de balkanisering zien, of als een poging om de oude invloedssfeer te herstellen. De rest van het westen was wel verplicht om de Duitsers te volgen. Ik betwijfel of het de bedoeling was om een oorlog te veroorzaken, maar objectief gezien was het wel een gevolg natuurlijk. Men heeft zich in de komende jaren vanuit het westen soms zeer partijdig opgesteld, wat het Servische nationalisme heeft versterkt. Men heeft niet opgetreden tegen de Kroatische nationalisten die de Servische inwoners van de Krajina hebben verdreven bvb.
Hiermee wil ik de misdaden van de Bosnische Srviërs niet minimaliseren, maar ik vind toch dat de Europese aandacht nogal eenzijdig is. In Kosovo bvb worden sinds 2000 de Servische en Roma-minderheden gediscrimineerd door de Albaness-Kosovaarse meerderheid.