Los bericht bekijken
Oud 28 februari 2007, 15:13   #10
araneus
Gouverneur

Standaard

In sommige zwembaden is de hygiëne inderdaad ver te zoeken. Maar het feit dat sommige niet douchen mag niet betekenen dat sommige mensen met kleding het zwembad binnen komen die ze misschien al heel de dag gedragen hebben. Het ene praat het andere niet goed.
Veel redders zijn meer geïnteresseerd in hun tijdschrift en nemen de voorschriften niet zo nauw. Ik ken echter zwembaden waar er een redder in de buurt van de douches staat waardoor iedereen een douche neemt en voetbad neemt, of ze komen er niet in en zo hoort het. Ze hebben hierin groot gelijk. Ik heb een hoger reddersdiploma, hoewel ik het beroep nu niet uitoefen. Ik ben echter ook microbioloog, dus qua hygiëne weet ik zeer goed wat er kan misgaan. Niet aangepaste zwemkledij is voor mij een groot hygiënisch risico dat makkelijk beheersbaar is. Dit neemt niet weg dat er altijd wel vuillakken zullen zijn in een zwembad, die ik kan uitsluiten wil ik in ieder geval uitsluiten.

Ik kan me trouwens inbeelden dat het voor zwembaden heel moeilijk is om een vrouwelijke redder te vinden voor een 'vrouwenuurtje'. Toen ik de cursus volgde zijn we gestart met 30 mensen, waarvan 6 vrouwen, uiteindelijk hebben er 11 hun hoger redderdiploma gehaald waarvan nog 1 vrouw. Ik vermoed dat er dus weinig vrouwen zijn die de geschikte diploma's hebben. Dit is dus een probleem voor een zwembad, zeker als je weet dat er zo al een tekort aan redders is ! Het reddersberoep is door de uren en door de fysische eisen niet direct iets dat voor alle vrouwen is weggelegd. In de groep waarmee ik les volgde zijn er 3 vrouwen afgevallen tijdens het 'natte' examen. Ze kwamen conditie en kracht te kort om te kunnen slagen.
araneus is offline   Met citaat antwoorden