Taalkeuze
Ik zou graag eens de mening van anderen kennen in verband met het gebruik van de Franse taal als officiële taal van België bij internationale aangelegenheden.
Ik begrijp dat, historisch gezien, de Franse taal de enige officiële taal van België was en nog is.
Gezien de ontwikkeling van België de laatste decennia lijkt mij de tijd gekomen om het gebruik van de Franse taal bij internationale aangelegenheden in vraag te stellen om reden dat de vlag de lading niet dekt, omdat:
- België is voor het buitenland een Franstalig land ondanks dat de meerderheid Nederlandstalig is;
- Vlamingen worden in het buitenland steevast geaccosieerd met Franstalig. Worden angesproken in het Frans, ingedeeld bij Franstalige gidsen,
- Vlamingen moeten naamtekenen op hun internationaal rijbewijs onder een Franstalige tekst; enz.....
Ik mocht ervaren dat de meerderheid van de Vlamingen hiertegen protesteren en internationaal kiezen voor het Engels.
Voor mij lijkt het logisch en niet meer dan rechtvaardig dat België voor internationale aangelegenheden moet kiezen voor het Engels.
Op nationaal vlak lijkt mij de keuze voor het Engels als officiële tweede taal voor alle Belgen ook de meest logische. Nu kiezen de Walen vrij hun tweede taal, de meerderheid kiest voor het Engels. De Vlamingen worden gedwongen de Franse taal als tweede taal aan te leren, dat is onrechtvaardig.
Laat ons dus kiezen voor het Engels als tweede taal dan zullen Franstaligen en Vlamingen elkaar beter verstaan en verdwijnt dat onterecht Franstalig imago van België.
Eerlijker, rechtvaardiger, gelijkwaardigheid.
|