Citaat:
Laat ik even illustreren wat er mis is met jou statement ...
"Ik ben niet voor jou hoofd af te hakken, beste Visjnu. Ik ben wel tegen een verbod op jouw hoofd afhakken ..."
Zie je wat er mis is ?
|
De vergelijking tussen het afhakken van een hoofd en vrouwenbesnijdenis is mis. Eveneens is het mis om te stellen dat Tantawi niet voor het verbieden van vrouwenbesnijdenis zou zijn, hij heeft namelijk in het verleden internationale intitiatieven hierover gesteund. Ervaring leert echter dat in de praktijk het plotseling wettelijk verbieden van vrouwenbesnijdenissen nefaste gevolgen heeft in streken waar dit gebruikelijk is (In Egypte worden op dit ogenblik 70% van de meisjes besneden, geloof ik?). Het gevaar is daarbij vooral dat mensen massaal clandestien toch nog vrouwenbesnijdenissen gaan uitvoeren los van enige vorm van controle, uiteraard met enorme risico's van dien. Geloven dat een verbod op het besnijden van vrouwen plotseling massaal de mensen er mee gaat doen stoppen vind ik persoonlijk dan ook vrij naief. Met andere woorden, een verbod op vrouwenbesnijdenis heeft als gevolg dat de method van besnijdenis zoals geillustreerd in het openings filmpje aan populariteit zal winnen. Er is dus een verschil tussen "nu" niet willen dat er een verbod komt op vrouwenbesnijdenis maar er wel naartoe willen groeien en gewoon tegenstander zijn van een verbod op vrouwenbesnijdenissen. Overduidelijk is Tantawi van de eerste strekking.
Veel nuttiger is daarom vrouwenbesnijdenissen te ontmoedigen en geleidelijk aan de situatie te verbeteren oa. door eerst al eens de ergste gevallen te doen laten verdwijnen. Ook het steunen van initiatieven zoals bijvoorbeeld de Indonesische dokters die naar Afrika gaan om daar de symbolische besnijdenis te promoten, lijkt me nuttig om de situatie te verbeteren.