Beste,
U maakt enkele zeer pertinente bedenkingen.
Dat de samenleving complex is, zal niemand ontkennen. OP het vlak van milieuschadelijkheid van producten is dat niet anders. Alleen een doorgedreven LCA-analyse (cradle to grave) kan uitmaken wat de ware imapct is van bepaalde producten. En inderdaad: soms levert dat merkwaardige resultaten op.
De vertaling van wet' complexiteit naar een groot publiek is geen sinecure. Men moet een evenwicht vinden tussen juistheid/complexiteit en vereenvoudiging/afnemende juistheid. Afhankelijk van het doelpubliek zal men hier anders moeten mee omgaan.
Bv. de ecologische voetafdruk. Puur wet' gezien kan men daar bedenkingen bij hebben (zie Hoofdstuk 5 in mijn boek Terra Incognita); anderzijds slaagt zo'n indicator er wel in om een groot publiek te informeren over de (relatieve) milieuonvriendelijkheid van bepaalde consumptiekeuzes; bv. vliegen is schadelijker dan trein; vleesrijk t.o.v. vleesarm patroon etc. Groepen zoals VODO en ECOLIFE doen zeer goed werk op dit vlak. Maar het klopt, dit alles gaat relatief traag... Sensibilisering blijft evenwel enorm belangrijk.
Puur wetenschappelijk gezien moet onze milieuimpact tijdens de komende decennia met een factor 10 dalen (90% dus). Dat is een onvoorstelbaar grote uitdaging... maar het kan als we vandaag de juiste beslissingen beginnen maken. TWee pistes: eco-efficiëntie en sufficiËntie. De geïnteresseerden verwijs ik naar mijn publicaties omtrent deze thema's. Alleen een politiek kader dat zo'n duurzaamheidstransitie stuurt kan dit verwezenlijken. Met gerommel in de marge, zoals nu, gaan we er niet komen. Dat is de toegevoegde waarde van een partij als Groen!. De nieuwe generatie ecologisten vertrekt vanuit dit referentiekader.
En inderdaad: in de huidige context maken we ons niet altijd populair met deze boodschap. Het is evenwel de enige realistische opstelling vandaag de dag. Meer en meer mensen beginnen dit te beseffen. Vorige week heb ik nog meegewerkt aan een groot project aan de KHLeuven rond 'marketing door duurzaamheid'. En ik was positief verrast. Zie
http://www.b-bytes.be/ptj/index.php?...id=46&Itemid=9
mvg
Peter Tom Jones
www.petertomjones.be