Los bericht bekijken
Oud 5 maart 2007, 15:50   #14
Figy
Schepen

Figy's schermafbeelding

Standaard

Tjah in de eerste plaats is de titel van deze topic inderdaad wat ongelukkig gekozen. FDW treft hier hoegenaamd geen schuld. Zowel Zottegem als FDW heeft hier dezelfde persoon aangesproken voor een bijdrage te leveren voor de creatie van hun website. Als ik het goed begrijp heeft deze laatste de opdracht gekregen om voor Zottegem dit softwarepakket voor hun website aan te kopen. De vraag is dan wel op wiens naam de licentie ervan staat want dat is niet duidelijk in de tekst. Op wiens naam de licentie staat is uiteraard de licentiehouder en deze persoon mag de software in principe vrij gebruiken, normaal gezien voor eigen gebruik maar in hoeverre valt "eigen gebruik" te interpreteren wanneer men websites creëert en beheert op eigen pc's. Daarbij houden we ook nog de gatenkaas van de huidige internetwetgeving in het achterhoofd, alsook hangt veel af van de voorwaarden die het softwarebedrijf oplegt.

Als zottegem zelf licentiehouder is van dat softwarepakket, wat ik hoop voor hun want ze hebben de software blijkbaar ook betaald, dan kunnen we inderdaad gaan spreken over misbruik van vertrouwen door de "webmaster". De webmaster kan dan zo zelf profijt halen uit software die niet van hem is, maar dan moet Zottegem wel kunnen aantonen dat de software die gebruikt wordt voor de "site van FDW" daadwerkelijk is gemaakt door hun software en waar zij licentiehouder van zijn.

Alleszins in geen enkel van beide gevallen treft FDW geen enkele schuld in mijn ogen aangaande deze situatie. Als een licentiehouder meer profijt haalt uit software -al dan niet door praktijken die niet zo kosher zijn- dan hoeven andere personen die ook contact hebben (gehad) met deze persoon daar niet met de vinger voor worden gewezen.

Maar ik begrijp wel dat deze situatie genoeg is voor een storm in een glas water bij anti-VB'ers.
Figy is offline   Met citaat antwoorden