Citaat:
CD&V-voorzitter Yves Leterme heeft zaterdag "een laatste maar dringende oproep" gedaan om de werken aan de ringweg rond Antwerpen uit te stellen tot na de realisatie van de Oosterweelverbinding (die de ring sluit).
De start van de werken in de tweede helft van juni 2004, dus na de regionale verkiezingen, is "partijpolitiek een handige timing, maar voor Antwerpen een verkeersramp", aldus Leterme in een toespraak op een themadag over mobiliteit in Antwerpen. De CD&V wil ook dat de tol aan de Liefkenshoektunnel tijdens de werken aan de ring wordt afgeschaft.
De partijvoorzitter zei voorts dat de christen-democraten het voorstel van de "Lijntrein" steunen, een soort metrostellen die De Lijn op de sporen van de NMBS zou laten rijden om de mensen uit de Antwerpse regio van en naar de stad te brengen.
De nieuwe spoortunnel onder de Schelde is voor de CD&V "absoluut prioritair" in het licht van de bouw van het Deurganckdok. "Maar wij zijn het grondig oneens met het uitstel van de tweede spoortoegang tot de haven. (...) En wat de financiering betreft: na de overname van de schulden van NMBS is Wallonië de Vlamingen een bedrag van minstens één miljard euro schuldig. Minister Johan Vande Lanotte (van Begroting en Overheidsbedrijven) moet weten dat wij het niet zullen nemen dat die factuur onder de mat wordt geveegd."
|
Het eigenaardige aan deze zaak is dat wij vanuit het Liberaal Appel een paar weken geleden dezelfde oproep hebben gedaan...
[code:1:3b1f0f2ca8]Persmededeling dd 08 10 2003
SCHADUWGEMEENTERAAD ANTWERPEN
BESPREKING MOBILITEITSPROBLEMATIEK.
De Schaduwgemeenteraad spreekt zich uit tegen gelijktijdigheid werken Leien en heraanleg Ring.
De Schaduwgemeenteraad doet een laatste oproep aan de beleidsvoerders om zich te bezinnen vooraleer men begint.
Er is momenteel geen volwaardig alternatief voorhanden voor de doorstroming van 120.000 voertuigen die per dag tussen 8u. en 17u. over de Ring rijden, wetende dat tijdens de werken maximum 2.000 voertuigen per uur, per rijstrook, op de 2 overgebleven rijstroken kunnen worden verwerkt.
Door het verzuimen van voorafgaandelijke ingrepen die noodzakelijk zijn om de grote werken uit te voeren, dreigt de Antwerpse regio vanaf 2004 in een economische noodsituatie te belanden.
Noodsituaties vergen noodingrepen en daarom wordt gepleit om via een bijzondere procedure de verbinding Liefkenshoektunnel – E 17 te realiseren vooraleer de werken aan de Ring worden aangevat. Het is de enige manier om Antwerpen uit een situatie te helpen waarvan de gevolgen zich jarenlang zullen laten gevoelen.
De Schaduwgemeenteraad doet een oproep aan de beleidsmensen maar ook aan alle verantwoordelijke instanties gaande van werkgevers tot werknemers over middenstandsorganisaties om Antwerpen te vrijwaren van een regelrecht verkeersinfarct.[/code:1:3b1f0f2ca8]