Los bericht bekijken
Oud 7 maart 2007, 09:19   #319
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Welnu, in dat verband vraag ik al meerdere malen wat het volgens u betekent of een bepaalde historische gebeurtenis al dan niet iets te maken heeft met het verleden. Ik krijg maar geen antwoord.

Daarenboven is de geschiedenis geen verbintenis van een afzonderlijke gebeurtenis met het heden, maar vormt die een keten van gebeurtenissen tot op het heden. Aldus is er een verbondenheid. Daarnaast overstjigt 1302 het louter historische, daar die gebeurtenis voor de Vlamingen op het symbolisch niveau is gekomen. Ook al iets waar u niet wil op ingaan.
Zo kunt alle veldslagen in het verleden als symbool nemen voor Vlaanderen die u gelegen voorkomen. Maar Zannekin zult u wellicht niet kiezen.
De Guldensporenslag werd uit het niets door Conscience verheven tot een symbool, maar mist elke historische grond voor wat de connectie met het huidige Vlaanderen betreft. De 'vlaamse poorters' van 1302 hebben niets te maken met het kunstmatige geconstrueerde Vlaanderen van nu dat geboren is door de Belgische context. Indien we bij Nederland gebleven waren was er geen sprake geweest van het Vlaanderen van nu. Dus het Vlaanderen als dusdanig bestaat wel als politieke entiteit (moeizaam afgedwongen door heel de nasleep van de collaboratie) maar niet als 'volk'. Er is -voor de zoveelste maal- geen spontaan volksnationalisme. En meer ga ik er niet meer over zeggen wat ik moet u alles herhalen. Maar volgens mij weet u reeds lang dat ik het bij het juiste eind heb. Niet omdat ik het zeg maar omdat het de waarheid is.

Laatst gewijzigd door system : 7 maart 2007 om 09:22.
system is offline