Citaat:
De duivensport is een geneugte met uitsterven bedreigd. Ze wordt vooral beoefend door oudere mensen, jongeren voelen er niet veel affectie voor. Eén van de overgebleven duivenliefhebbers is de 59-jarige Astère Vergotte. Hij doet al 42 jaar aan duivensport en heeft zelfs een hele website aan zijn dieren gewijd.
"Ik ben tussen de duiven geboren en ik ben er ook mee opgegroeid", vertelt Astère. "Op mijn 17e kreeg ik van mijn vader een hokje voor enkele duifjes, en sindsdien ben ik een echte duivenliefhebber. Een dag zonder mijn duiven is voor mij een verloren dag. Ze zijn er altijd voor mij: als ik gestresseerd ben kan ik bij hen terecht om tot rust te komen."
Je moet volgens Astère wel een groot liefhebber zijn om de duivensport vol te houden. "Het is een vrij dure hobby en je moet veel tijd besteden aan je dieren. Je kunt niet zomaar weggaan tijdens het weekend of op vakantie gaan naar het buitenland. Bovendien wonen de meeste jongeren op een appartement in de stad waar ze niet in contact kunnen komen met deze hobby. Bovendien groeien de jongeren op in een elektronische wereld die hen alles te bieden heeft."
Tegelijkertijd zorgt de technologie misschien wel voor de redding van de duivensport. "Als de technologie van het elektronisch registreren geoptimaliseerd wordt, kan de duivenliefhebber meer tijd voor het gezin vrijmaken. Dan zullen er misschien meer mensen de duivensport opnemen."
Gelukkig heeft Astère al die technologie niet nodig. "Een duif zien thuiskomen geeft me altijd weer een kick. Ze bewijzen telkens weer slimmer te zijn dan ik: het is verbazend hoe een duif van 4 �* 5 maanden oud spontaan na 500 km recht naar huis komt. Dat ontroert me elke keer weer."
|
Bron : http://www.gva.be/acties/geneugten/default.asp?art={A2139354-60E0-43FD-8A5A-03C73A0F8EC3}
Er komen zelfs Chinezen onze topduiven wegkopen...wanneer gaan we deze sport terug opwaarderen? Er valt zelfs geld mee te verdienen en het sociaal aspect mag zeker niet uit het oog verloren worden.