Oorspronkelijk geplaatst door Ciccio
Beste Jan,
1. Het moet me toch van het hart:
Ik vind het jammer dat velen de hele Islam al wegsmijten, voor ze hem hebben bestudeerd/onderzocht/gecontroleerd.
Het gaat niet op om een uitspraak te doen over de toon/principes van de Koran, als je hem vooreerst niet in zijn integraliteit gelezen hebt.
Ik kan u verzekeren. Een verzoenender boek dan de Koran, is bijna niet mogelijk. Als voorbeeld:
41.34: Het goede en kwade zijn niet gelijk. Daarom weerstaat het kwade door hetgeen best is. Dan ziet, degene met wie gij vijandschap hebt, hij zal als uw boezemvriend worden.
5.8. O, gij die gelooft, weest oprecht voor God en getuigt met rechtvaardigheid. En laat de vijandschap van een volk u niet aansporen, om onrechtvaardig te handelen.
Verzoenend of niet? Aan u het oordeel!
Jammer dat de Moslims (of zij die zich toch zo noemen), het niet uitvoeren.
Of die Hadiths over het bekeren onder dwang?
Klopt ook aan geen kanten. Lees wat de Koran zegt:
Hoofdstuk 109:
In naam van God, de Barmhartige, de Genadevolle.
1. Zeg: "O gij ongelovigen,
2. Ik bid niet aan, wat gij aanbidt,
3. Noch gij bidt aan, wat ik aanbid.
4. Noch wil ik aanbidden, wat gij aanbidt,
5. Nogmaals gij wilt niet aanbidden wat ik aanbid.
6. Derhalve voor u uw godsdienst en voor mij mijn godsdienst."
Godsdienstvrijheid Pur Sang!
2. Wat betreft de Hadith:
Inderdaad, al hetgeen de Profeet gezegd heeft, is voor de Moslims te beschouwen als gebod/Islam. (Dit trek ik dus niet in twijfel).
Wat ik wel in twijfel trek, is de echtheid van het verhaal.
Heeft de profeet dit wel werkelijk gezegd?
En daarvoor heb ik twee indicaties:
1. Soms druist het Hadith verhaal regelrecht in tegen de Koran. En dan kan dat dus niet van de Profeet komen.
2. God die de mens waarschuwt voor valse verhalen:
Ik ken de desbetreffende soera niet vanbuiten, maar weet ZEKER dat er 1 instaat waar God de mens waarschuwt. En zegt dat Satan, de mens opstookt dingen te zeggen over God die niet waar zijn.
Het is dus de INDIVIDUELE verantwoordelijkheid van elke moslim om zijn geloof zuiver te houden. Los van alle kwade inblazingen der duivel.
Als er in de Koran staat, dat men niet mag doden,
en er staat LETTERLIJK alleen toegestaan in:
1. de oorlog
2. als berechting van iemand die vermoord heeft (direct eraan toegevoegd echter, dat hem vergiffenis schenken beter is in God's ogen ...)
En men ziet dat men hedentendage homosexuelen, ongelovigen, ...
ophangt in Iran en elders,
Dan is het aan u om de bedenking te maken, of deze personages, het inderdaad wel waard zijn om zich Moslims te noemen.
Ze houden zich aan alles. Alle verhalen, alle Nep-imams, fatwa's, en nog veel meer.
Het enige wat ze blijken vergeten te zijn, is de Koran ...
|