De MIVB gooit muzikanten buiten
Sinds enkele weken is de MIVB (de openbare vervoersmaatschappij van Brussel) met een heuse campagne begonnen om muzikanten uit de metro te weren. Continu wordt over de luidsprekers in alle stations de boodschap uitgebazuind in 3 talen (!) dat het "voor het comfort van alle reizigers" vanaf nu verboden is om een muziekinstrument te bespelen in de metrostellen. Daarenboven zijn muzikanten ook in de stations niet meer welkom, tenzij ze eerst door een "screening" geraken en zich vervolgens alleen opstellen daar waar er een speciaal bordje met een solsleutelsymbool aan de muur hangt.
Het is op zijn minst opmerkelijk, en eerlijk gezegd verdacht, dat de MIVB zich zonder zichbare aanleiding nu ineens met volle overgave op het "probleem" van de muzikanten werpt, daar waar de maatschappij volgens mij wel andere katten te geselen heeft : frequente vertragingen door versleten materieel, doorgaans zeer gebrekkige communicatie (wat de continue communicatie over de gewraakte muzikanten nog meer in het oog doet springen), vandalisme en zwartrijden, roken in de stations, ontbrekend rampenplan, etc. Keuze te over, maar blijkbaar zijn die muzikanten nu toch eigenlijk wel de hoogste prioriteit voor het moment. Ik zie maar één mogelijke reden, en dat is dat iemand met enige invloed een boze brief naar de juiste mensen heeft gestuurd.
Uiteindelijk gaat het hem de MIVB waarschijnlijk niet over het spelen van muziek, maar eerder over het feit dat de meeste van die muzikanten met de pet rondgaan na hun voorstelling. Men klasseert voor het gemak het métier van straatmuzikant bij de bedelaars, en wil iedereen die om wat voor reden dan ook een kleinigheid vraagt aan de gebruikers van de metro uit het gezichtsveld verwijderen. Een spijtige en asociale ontwikkeling. Ik zou trouwens wel eens willen weten hoe die fameuze "screening" van kandidaat-muzikanten in zijn werk gaat, en wie daar in de jury zit. Wellicht zijn enkele van de criteria dat je er a) pittoresk moet uitzien, b) conservatorium achter de rug moet hebben en c) over een instrument van minstens 5000 euro moet beschikken.
Laatst gewijzigd door Doki : 9 maart 2007 om 12:01.
|