Kijk toch eens in het artikel uit de standaard, dat ik voor jullie geknipt en geplakt heb.
In het oog springende maatregel: de pensioenleeftijd wordt 67 jaar.
Als je wat nader bekijkt: men voert dat in op iets langere termijn, en met een zachte overgang (1 maand langer ieder jaar).
De redenen zijn droog maar duidelijk: wij werken minder per week dan onze ouders, wij leven langer dan onze ouders.
Zie je onze politiekers al iets beslissen op dergelijke wijze, jaren vooruit kijkend ??
Ik vrees natuurlijk ook wel dat in ons landje zoiets wel mogelijk zou zijn in Vlaanderen alleen, maar je mag driemaal raden wie ik vermoed dat zoiets zou afblokken met het non-woord.
Zouden we de diskussie in deze draad kunnen beperken tot het wel of niet durven en kunnen beslissen op langere termijn? In andere draden kan je gerust palaberen over hoe versleten je wel zal zijn, hoeveel men je zal bestolen hebben enz. (allemaal dingen die misschien waar zijn, maar zoals ik voorstel: misschien in een andere draad).
en ziehier mijn plaksel:
zaterdag 10 maart 2007
KORT
Duitsland verhoogt pensioenleeftijd naar 67
De Duitse Bondsdag heeft met overweldigende meerderheid ingestemd met het voorstel van de regering om de pensioengerechtigde leeftijd op te trekken van 65 naar 67 jaar. Er stemden 408 parlementsleden voor en slechts 169 tegen. De Bondsraad, het Hogerhuis, stemt later deze maand over het voorstel. Ook daar bezitten de twee partijen in de brede coalitie van bondskanselier Angela Merkel een ruime meerderheid.
De maatregel moet de kosten van de vergrijzing van de bevolking ondervangen en wordt stapsgewijs ingevoerd: tussen 2012 en 2024 wordt de pensioenleeftijd jaarlijks met een maand verhoogd en tussen 2024 en 2029 met twee maanden.
Vice-kanselier en minister van Arbeid Franz Müntefering verdedigde de verhoging van de pensioenleeftijd met het argument dat mensen anno 2007 kortere werkweken hebben dan vroeger en een langere levensverwachting. (ap)
(ch)