Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door guido 007
We moeten met z'n allen energie besparen.
Voorstanders van spaarlampen argumenteren louter op het verbruik ervan.
Tegestanders argumenteren op de volgende wijze:
Een gloeilamp geeft ook warmte af, door deze warmte moet de CV minder warmte produceren.
Een spaarlamp kost teveel, je bent een jaar verder eer je misschien iets aan het verdienen bent.
Spaarlampen zijn niet gemaakt voor kortstondig gebruik (leeftijd gaat drastisch omlaag en geeft in het begin te weinig licht).
De kleur van het licht is te akelig wit (alhoewel dit al verbeterd is)
Spaarlampen kan je niet dimmen.
De contacten van de schakelaars branden veel sneller in (bij meerdere spaarlampen gelijktijdig).
De vorm van de spaarlamp is niet je dat, hier is reeds aan gewerkt maar toch zit je met een grotere lamp.
Wat met de lamp als ze stuk is? Welke materialen zijn er in verwerkt? Wat is het effect op het milieu?
enz....
|
Gewone lampen geven ook s Zomers warmte af..als het eigenlijk niet nodig is.
Inderdaad,het kan best zijn dat je twee jaar verder bent alvorens het zgn "terugverdieneffect" voor dat bepaald lichtpunt er is.Laat osn echter bedenken dat in een aanzienlijk deel van de huizen de "sfeervolle" verlichting NOOIT zou kunnen "terugverdiend" worden.... = luxe
Wat de vorm betreft,uit schade en schande heb ik besloten dat de fabrikanten van lichtarmaturen hier de grootste verantwoordelijkheid dragen.we zitten met de merkwaardige omstandigheid dat zowel de fabrikatie van spaarlampen als van lichtarmaturen vooral in China gebeurt,maar dat die mensen precies niet veel met elkaar spreken...
Inderdaad is een spaarlamp geen best idee in een doorgangetje waar het licht hoogstens enkele minuten moet branden
De "kleur" is weeral zo een "luxe"-concept.Ik vrees dat men ons allemaal de kop zot gemaakt heeft met die interieur- en lifestyle programmas en magazines.Misschien moeten we een stap "terug" zetten en ontdekken dat het ook prima gaat?
Spaarlampen kun je vooralsnog niet dimmen.Dimmen (persoonlijke mening)vind ik ook zo een puur luxe-concept.Dat kunnen we afleren
Van die ingebrande contacten wist ik niet....
En inderdaad,hoe recycleerbaar is een spaarlamp en wat zit daar allemaal in....Als onze intercommunales binnen enkele jaren massaal een spaarlamp-inzamelmethode bedebken zou dat geen probleem moeten zijn.
ter vergelijking :
Gewone gloeilampen moeten bij het restafval gevoegd worden

TL-lampen belanden in een zeer goed recyclage-circuit..
Ten huize(app...) kelt zijn ondertussen geen gloeilampen meer te vinden .het argument dat voor een gelijkaardige lichthoeveelheid er direct minder stroom nodig is heeft bij mij de doorslag gegeven...