Discussie: Vlaamse pijnpunten
Los bericht bekijken
Oud 12 maart 2007, 09:09   #1
Tantist
Perm. Vertegenwoordiger VN

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard Vlaamse pijnpunten

• Vlaanderen heeft nog geen grondwet, zoals normaal zou zijn in een federale staat. Nochtans niets dan voordelen: op Belgisch niveau kan het een aantal vrijheden garanderen die België niet voorziet en als het binnenkort gedaan is met België kan het als constitutionele reddingsboei dienen voor de Vlaamse staat.
  • De Vlaamse Beweging heeft geen enkele visie op minderheden. Nochtans is die visie noodzakelijk, aangezien de hoofdstad grotendeels Franstalig is. Het loskoppelen van de Nederlandse taal aan de Vlaamse identiteit zou een goed begin zijn. Een goed voorbeeld zou bv. Finland zijn, waar Helsinki ook tweetalig Zweeds-Fins is.
  • Bij Vlaamse onafhankelijkheid wordt Voeren een exclave. En dat terwijl het nauw verbonden is met de rest van Limburg, zij het wel Nederlands Limburg. Waalse agitators zullen de Retour �* la Liberté (Luik dus, Franstaligen hebben een schitterend instinct om de dingen mooier te benoemen dan ze zijn) eisen. Bij aansluiting bij Nederland zou het gewoon overgeheveld worden zonder enige kans op Waalse annexatie.
  • De Vlaamse standpunten zijn dogmatisch en steriel. Vlaanderen moet een unitaire republiek worden, met Brussel als hoofdstad en dat is het einddoel... Wat men werkelijk wil bereiken, nl. een vaderland voor de Vlamingen, daar gaat men volledig aan voorbij bij het eerste het beste middel daartoe (nl. Vlaamse onafhankelijkheid). Vaak neemt men dan ook nog belgicistische argumenten over ook, genre "De Ollander is slecht" (tegen Groot-Nederland) of "Vlaanderen is al te klein" (tegen federalisme).
Persoonlijk denk ik dat de Vlaamse beweging anno 2007 serieus moet herbronnen over wat ze nu wil en hoe dat te bereiken. Nu zuiver independentisme mainstream begint te worden, moet ze een andere voortrekkersrol beginnen spelen.