Discussie: Kiespubliek CAP
Los bericht bekijken
Oud 12 maart 2007, 09:26   #2
Bart Vandersteene

Bart Vandersteene's schermafbeelding

Standaard kiespubliek?

Hallo,

Het CAP kan zich richten tot 90%-95% van de bevolking. Dan gaat het hem over diegenen die van een loon afhankelijk zijn om in hun leven te voorzien. Het programma van CAP indien doorgevoerd zal ook 95% van de bevolking ten goede komen. In die zin hebben wij het breedste potentieel als politieke formatie.

Volgens Slangen heeft een linkse oppositiepartij een potentieel van 15%. Daar geloof ik in, ook al weten we dat dit potentieel niet met één verkiezingscampagne gerealiseerd kan worden. De SP Nederland halt de laatste twee verkiezingen rond de 16% van de stemmen. Een nieuwe formatie in België die de beste ervaringen van partijen als SP en Linkspartei kan overnemen zal op termijn een echte nieuwe politieke kracht wordt in de strijdbewegingen, in de samenleving en in het parlement.

Voor de komende verkiezingen denk ik persoonlijk dat onze stemmen van overal zullen komen. We vormen een aanspreekpunt bepaalde kiezers van bijna alle partijen, de vraag is welke nu reeds het gevoeligst zullen zijn voor onze boodschap. Velen zullen twijfelen, niet kunnen weerstaan aan de lokroep van het minste kwaad. Ik denk dat we de komende verkiezingen vooral stemmen zullen winnen van LSP-kiezers (evident), blanco-en niet-stemmers, VB-stemmers, in minder mate zullen we stemmen krijgen van mensen die vroegers stemden voor CD&V, SP.a en Groen!.
Op langere termijn heeft vooral één partij heel erg te vrezen van CAP, nl. het Vlaams Belang. Een consequente oppositiepartij die het ongenoegen uitdrukt van de bevolking tgo het neoliberalisme is nu al de ergste nachtmerrie voor Dewinter en C°.
Bart Vandersteene is offline