Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door DannyS
Ik onthou dus een Groen! dat vooral wil denken aan de reorganisatie van onze consumptiemaatschappij waar die niet meer vreemd is aan een structurele overbevraging van de planeet. Dat gaat van klassieke roofbouw, het leegscheppen van andermans zeeën tot ander kortzichtig winstbejag zonder de ecologische prijs te overwegen. Dit is niet enkel meer en meer een moreel probleem voor degene die daaraan meewerken - en dat trouwens voor een steeds kleiner wordend deel en met een grotere afhakelijkheid van de multinationale koek -. De eens zo glorieuze vooruitgang is volgens velen ook duidelijker verworden tot zelfs een aftakelende rat race ter bevrediginging van heb- en vetzucht. Tijd dus om eens beestig na te denken over een letterlijk natuurlijker samenlevingsmodel met het ietsje meer menselijkheid dat in mijn Vlaanderen toch leeft, ... en baart. Die dus.
|
Ik weet het niet zeker maar ik vermoed dat je een pleidooi houdt voor meer solidariteit en minder hebzucht.
Ik vermoed dat jij dit ziet als een weg naar een betere wereld.
Ik kan daar akkoord mee gaan, een meer solidaire en warmere (figuurlijk) wereld, zou volgens mij ook een verbetering betekenen.
Alleen, het is volgens mij onvoldoende.
Als je in een wereld leeft waar iedereen lief en solidair is met mekaar maar waar je met 10 miljard bent, en hierdoor nog nauwelijks te eten of te drinken hebt, waar je door vervuiling nog nauwelijks ademen kan, blijft het een onaangenaam leven, dat misschien wel verzacht wordt door de liefde die tussen mensen heerst maar desondanks toch onaangenaam.
Er zijn namelijk nog streken op deze aarde waar zeker meer solidariteit en liefde tussen de mensen heerst als in ons rijke westen. Nietegenstaande hun voorsprong qua intermenselijke warmte betrachten vele van deze mensen toch de materiële vruchten van het westen.
Waarom niet de beste van beide werelden combineren?
Misschien ben je niet akkoord dat er momenteel teveel mensen op aarde zijn, betekend dit ook dat je gelooft dat er geen limiet staat op wat de aarde als aantal aankan.
Als er wel een limiet is, rond welke hoogte schat jij hem dan in?