Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas
Ik ben tegen de directe democratie. Referenda, bindend of niet, zijn maar een zoveelste vorm van spielerei, ingeroepen door een democratie die zichzelf niet kan redden omdat de democratie niet te redden valt. Een representatieve democratie toch niet.
Ik ben tegen de directe democratie, want die gaat niet ver genoeg. Het is niet aan vertegenwoordigers om het volk "de gunst" te verlenen om enige inbreng te verlenen. Wij zijn te veel gegroeid naar een procedurele democratie.
Dat IS representatieve democratie: procedurele democratie. Als je zoveel stemmen hebt, mag je naar het parlement. Voldoe je aan die en die eisen, dat zit je in de regering. Allemaal documentjes en kleine lettertjes om toch maar zoveel mogelijk de belangen van "groepen" content te stellen.
Maar in een samenleving gaat het niet om "groepen", maar om individuen. Individuen die an sich allemaal dezelfde politieke rechten hebben.
Wat wij nodig hebben is een substantiele democratie. Een Volksraad waar iedereen kan gaan aankloppen, bijvoorbeeld iedere zondag. Of pak maar een weekdag daarvoor weg: er zijn toch werklozen genoeg, op 4 dagen krijgen we misschien iedereen eens aan het werk.
In een absolute democratie van substantiele aard kan iedereen voor zich spreken, en geldt doodgewoon het principe "wie opdaagt, beslist mee, en wie iets te zeggen heeft, kan dat gerust doen".
Mensen als duncan, die hier tamelijk gefrustreerd rondlopen, dienen op die manier geen oeverloze klachten neer te leggen, maar leggen gewoon hun probleem voor aan diegene die er het best mee vertrouwd is: zijn medemens, en niet zijn vertegenwoordiger.
Wanneer gaat iedere mens eens (terug) beschouwd worden als "homo politicus"? Wanneer gaan we inzien dat een samenleving gefundeerd is op de mutuele inspraak van individuen - en dat deze vorm meer inschikkelijk en realistisch is dan de verachtelijke representatieve democratie?
Wanneer gaan mensen eens leren verantwoordelijk te handelen, en wanneer gaat de representatie beslissen dat we oud genoeg zijn om dat aan te kunnen?
~Lombas
|
Ik heb het nog eens teruggelezen. Lees jij even mijn website over dat onderwerp. En deel mij dan uw problemen met het voorstel mee.
Als ik nadenk begrijp ik u namelijk niet. Je beweert dat je tegenstander bent van de directe democratie terwijl wat jij voorsteld niets anders is dan gewoon directe democratie. Blijkbaar begrijp je niet wat directe democratie betekend, heb je er zelfs geen moeite voor gedaan om het te begrijpen, en hebt nu een totaal verkeerde voorstelling van DD. Eigenlijk kom je hier met een voorstel op de proppen dat er, op enkele details na, als 2 druppels water op lijkt.
In een DD is het juist het volk dat de lakens uitdeeld en zijn de volksvertegenwoordigers, en andere regeringsleden, niets anders dan beambten in dienst van datzelfde volk.