Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system
Ik heb u dat allemaal al gezegd. U moet beter lezen.
Ik ben een kind van het katholiek onderwijs. Ik ken mensen die terzelfde tijd les geven in het gemeenschapsonderwijs en het katholiek onderwijs en die me verzekeren dat er geen noemenswaardig verschil is tussen de twee netten, zowel qua lesgeven als qua leerlingen. Ik zeg ook dat de jeugd daar allemaal niet meer naar kijkt of de scholen nu katholiek zijn of niet, dat de leerkrachten op een katholieke school zelf misschien nog niet eens meer katholiek zijn. Hetzelfde geldt voor de kinderen en de ouders. Dat de scholen door de ouders worden gekozen omdat een school een goede naam heeft, of goedkoop is, of kortbij is of dat het vriendje of vriendinnetje van de zoon of de dochter daar ook zit. Dat met andere woorden het etiket 'katholiek' er niet meer toe doet, dat deze indeling dus geen zin of nut meer heeft en dat men dus die dwaze indeling van 'netten' moet afschaffen omdat ze uit de tijd is.
Dat zeg ik. Is het nu duidelijk? Inhoudelijk lezen. Nooit van gehoord?
|
Als man van het onderwijs, heb ik al meerdere van uw stellingen weerlegd. Jeugdige ouders vinden het katholiek-zijn van een school weldegelijk nog belangrijk. Niet in strikt kerkelijke of religieuze betekenis (ik stipte het ondertussen al driemaal aan zonder dat u erop reageerde), maar wel als algemene stroming die voor een aantal waarden staat. "Katholiek" is veel meer dan een etiket en wordt door jeugdige ouders ook zo aangevoeld. Laat u dit eens geweten worden door een onderwijzer die dagelijks met kinderen en ouders omgaat.