15 maart 2007, 08:13
|
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door N-VA'er
Ik ben geen statisticus of wetenschapper en wil me dan ook niet uitspreken over de vraag welke peiling nu het meest (of het minst) representatief, wetenschappelijk, accuraat, objectief en / of betrouwbaar is. Ik kan dienaangaande alleen vaststellen dat na zowat elke verkiezing opnieuw blijkt, dat het verzamelde gild van de politieke peilers de bal alweer fameus missloeg en de peilingresultaten slecht een zeer summiere gelijkenis met de werkelijke uitslagen vertonen. M.i. kan men van politieke peilingen - en dus ook van de intussen afgevoerde Stemmenkampioen - in het beste geval slechts verwachten dat ze bepaalde tendensen aangeven, niet dat ze het uiteindelijke stembusresultaat met grote nauwkeurigheid zouden kunnen voorspellen.
De essentie in deze discussie lijkt me echter elders te liggen. Met name in de vraag of het aanvaardbaar is dat tegen een politieke peiling - al dan niet betrouwbaar - een dergelijke hetze wordt opgezet (vanuit een bepaalde politieke en mediahoek), dat de geestelijke vader daarvan (prof.Thevissen) zichzelf genoodzaakt ziet om die peiling op te doeken, omdat hij van oordeel is - terecht of onterecht - dat verderzetting daarvan zijn goede naam als wetenschapper én zijn beroepsperspectieven in het gedrang zou brengen.
Is het normaal te noemen dat iemand op dergelijke wijze het zwijgen wordt opgelegd? Of werd er in dit land buiten mijn medeweten een verbod op het organiseren van (vermeend) onbetrouwbare pelingen ingevoerd?
Ik vind dit hele voorval eigenlijk illustratief voor de manier waarop de paarse regeringstop (en dan zeker de VLD-leden daarvan) de media in dit land nog steeds naar haar pijpen kan laten dansen. Zoals die keer toen een hele Terzake-uitzending moest worden heropgenomen, omdat Freya in de eerste versie daarvan zo'n belabberd figuur had geslagen. Of die keer toen de Terzake-redactie na een uitzending door Verhofstadt en Dewael werd uitgekafferd, omdat Phare De Aguirre het had aangedurfd enkele kritische vragen te stellen. Of de wijze waarop Verhofstadt jarenlang, aan het eind van zowat elke Villa Politica-aflevering, een vrije tribune kreeg om als een "vader des vaderlands" het kiesvee toe te spreken.
De Stemmenkampioen moest het zwijgen worden opgelegd, omdat Noël Slangen van oordeel was dat de resultaten van de VLD in die peiling zijn geplande maandenlange VLD-goed-nieuws-show zou kunnen schaden. En een deel van de media speelt daar gretig in mee. Van de pers, als vierde macht en waakhond van de democratie, had men m.i. toch wel iets anders mogen verwachten.
|
hear hear hear.....
de essentie van het verhaal..
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn.
PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!!
|
|
|