Discussie: Neutraal onderwijs
Los bericht bekijken
Oud 15 maart 2007, 08:44   #109
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN
 
Jan van den Berghe's schermafbeelding
 
Geregistreerd: 7 september 2002
Locatie: Waregem
Berichten: 175.555
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door andev Bekijk bericht
Eveneens als man van het onderwijs, met school gelopen in het katholiek en in het gemeenschapsonderwijs (wegens omstandigheden en niet omdat ik er "buitengevlogen" was of zo - lol ...) blijf ik zitten met de mening dat U het milieu kent waarin U werkt, en anderen op dezelfde manier hun eigen werkomgeving, met alles wat erbij hoort... Eigenlijk zouden we maar ernstig kunnen vergelijken indien we beiden (ik sta er nu wel niet meer in) een paar jaar met beide formules hadden kunnen werken en dan de vergelijking maken...
Mijn probleem is dat het katholiek onderwijs zich zo maar nog altijd kwaliteiten aanmeet die "de anderen" niet zouden hebben, een "etiket" zoals U het noemt. Het is een beetje zoals in de maatschappij: de meeste mensen zijn blijkbaar "katholiek" maar voor de rest doen ze er niets mee, kijk maar naar de kerkgangers...
Ze zwaaien met "waarden" die je bij de anderen minder zou aantreffen??? Mocht men dit echt serieus kunnen meten, rekening houdende met alle elementen, denk ik niet dat er noemenswaardige verschillen zouden komen bovendrijven.
Nog eens: waar zitten die leerkrachten die in beide systemen hebben gewerkt en effectief noemenswaardige verschillen gemerkt hebben?
Toevallig heb ik in het begin van mijn loopbaan enkele interims in het gemeenschapsonderwijs waargenomen (alleen al dat feit toont aan dat er weldegelijk uitwisselbaarheid is van diploma's). Op basis hiervan vind ik dat er een andere sfeer is in katholieke scholen. Ook de nadruk op bepaalde waarden tref ik niet aan in gemeenschapsscholen. Natuurlijk ligt dit naast het louter intellectuele dat volgens de streefdoelen van het ministerie hetzelfde zou moeten zijn.
Jan van den Berghe is nu online