Los bericht bekijken
Oud 15 maart 2007, 18:46   #1
ericferemans
Perm. Vertegenwoordiger VN

ericferemans's schermafbeelding

Standaard politique enquéte "la libre": parlez vous Français, monsieur?

Goed gelachen, daarnet.
Een telefoontje van een lieve enquéteuze: (ik vertaal)"Ik ben van de Libre Belgique, en doe daar een enquéte voor, spreekt u frans, monsieur?".

Daar wil ik wel mijn beste Frans voor bovenhalen, om hier eens te kunnen verslag uitbrengen, natuurlijk.

De vragen waren nogal grappig:
- Van tien goede eigenschappen van de walen, kan je daar de voor jou drie belangrijkste uit kiezen: "sollidair, sympathiek, arbeidszaam, sociaal, ..."
Bon: ik heb er dus maar drie uitgekozen.
- "Van tien slechte eigenschappen: wat zijn de twee slechtste, monsieur" daar kon ik echt niet op antwoorden. "Ik vind de Walen niet zo slecht en ik ben een beleefd mens, neen dat gaat niet Madamme!". Hiervoor bedankte ze me terecht zeer enthousiast
- "Vindt u dat de Vlaamse politici teveel met communaitaire problemen bezig zijn, Monsieur?" Dat vind ik dus niet: het wordt de laatste tijd op een duidelijke manier (althans door de beschaafde partijen) eens allemaal op een rijtje gezet en er wordt weinig gebullshit. Ik antwoorde dus resoluut "Non, pas du tout!"
- "Vindt u dat de Vlaamse media teveel aandacht besteedt aan communautaire problemen, monsieur?" Ah neen: we krijgen goede info de laatste tijd, weerom zonder te veel detailkwesties en symbool toestanden.
Zelf op TV zijn er interessante programma's rond geweest en is de informatie ronduit boeiend te noemen, voor de eerste keer van mijn toch niet zo kort leven: "Non, Madamme, pas du tout".

Natuurlijk ben ik er maar één uit de zovelen. Maar als de Libre alleen maar franstalige enquéteuses heeft vrees ik dat de uitslag enigszins vervormd zal zijn.

Ik ben dus niet al te benieuwd naar het resultaat van deze enquéte: zijn telefonische enquétes al niet al te representatief, franstalige enquéteuses afsturen op Vlamingen lijkt met eerder een schetenwappelijk farce dan een wetenschappelijke methode.
Maar ik heb toch goed gelachen, en het was een vriendelijk mens.
Men zegge het voort...
ericferemans is offline   Met citaat antwoorden