intolerant
Ik denk dat de CAP leden met me akkoord zullen gaan dat het een plicht is om intolerant te zijn tov uitbuiting, ongelijkheid en discriminatie en tov diegenen die dit soort ideeën prediken. Vandaar dat mensen met een radicaal democratisch en sociaal programma, niets, maar dan ook niets te maken hebben of willen hebben met met diegenen die haat, discriminatie en uitbuiting in hun programma dragen.
Op 9 november 2004 beslist het Hof van Cassatie over de veroordeling van drie aan het VB gelinkte vzw’s. Opvallend is het feit dat in de uitspraak gerefereerd wordt naar het Vlaams Blok als partij en niet enkel naar de vzw’s. “De feiten die werden ten laste gelegd vormen een inbreuk op artikel 3 van de Wet van 30 juli 1981 tot bestraffing van bepaalde door racisme en xenofobie ingegeven daden, te weten: te hebben behoord tot of medewerking te hebben verleend aan een groep of vereniging die kennelijk en herhaaldelijk discriminatie of segregatie bedrijft of verkondigt. Dit impliceert dat de feitenrechter onder meer moest nagaan of de politieke partij het Vlaams Blok, een groep of vereniging is die discriminatie of segregatie bedreef, wat dan ook is bevestigd.”
(Bron: Persmededeling Hof van Cassatie m.b.t. het arrest van 9.11.2004)
Voor mij heeft deze burgerlijke rechtbank beslist wat ik reeds langer wist, dat de partij VB en haar mandatarissen racisten waren, nu zijn het ook veroordeelde racisten. Dat de huidige wetgeving onvoldoende toelaat om op te treden tegen deze misdaden betekent nog niet dat wij plots "intolerant" zouden zijn als we ons verzetten tegen deze misdaden.
Tegenstanders van gelijke rechten gebruiken natuurlijk heel graag het recht op vrije meningsuiting om hun verwerpelijke ideeën te kunnen verkondigen. Wel, het Europees Hof voor de Rechten van de Mens benadrukte in een uitspraak in 2003 nog dat niemand zich mag beroepen op het recht op vrije meningsuiting “om de idealen en de waarden van een democratische samenleving te verzwakken of te vernietigen”.
|